De BBC gaat meer investeren in 'lichtere' drama's, komedies, sportdocumentaires en misdaadprogramma’s. De Britse publieke omroep wil daarmee meer kijkers trekken uit de ‘lagere’ sociaaleconomische klassen.
De verschuiving van budgetten volgt op kritiek van Ofcom, de Britse communicatiewaakhond, die in onderzoek ziet dat BBC grote moeite heeft om jongere doelgroepen te bereiken en mensen uit lagere inkomensklassen. Deze groepen voelen zich volgens Ofcom ‘aanhoudend onderbediend’ door de BBC en zouden eerder naar commerciële zenders als ITV kijken.
Het rapport stelt dat degenen die behoren tot ‘de lagere sociaaleconomische groepen’, met name de D- en E-groepen, bijna een kwart van de Britse bevolking vertegenwoordigen, maar steeds minder BBC-inhoud tot zich krijgen en de BBC ook consequent lager beoordelen dan andere doelgroepen.
Desondanks concludeert Ofcom ook dat de BBC over het algemeen ‘goed blijft presteren’ en elke week ongeveer acht op de tien Britse volwassenen bereikt. Het is ook de belangrijkste nieuwsbron van het VK, 73% van de Britse volwassenen ziet of beluisterd nieuwsprogramma's van 'Beeb', de bijnaam van de omroep.
De BBC erkent de kritiek en het lagere bereik onder de lagere inkomensgroepen. Het heeft naar aanleiding van de bevindingen van Ofcom onder meer aangekondigd zijn personeelbeleid drastisch te veranderen. Het wil dat 25% van de medewerkers afkomstig is uit lage sociaaleconomische groepen.
Eerder al bracht de omroep BBC Three terug als een live televisiekanaal in een poging kijkers van 16-34 jaar uit lagere inkomensklassen buiten Londen te bereiken. Ofcom prees in zijn rapport de successen die BBC boekte onder jonger publiek met programma’s als RuPaul's Drag Race UK v the World en Glow Up: Britain's Next Make-Up Star als voorbeelden van shows.
Ook verving BBC de ziekenhuisserie Holby City voor Waterloo Road, een schooldramaserie die zich afspeelt in Manchester.
Vintage streamen
De problemen die een ‘klassieke’ omroep als BBC heeft om jongeren te bereiken zijn niet onbekend. Ouderen zijn traditioneel verbonden met de publieke omroep, maar jongere doelgroepen - Ook in Nederland en andere Europese landen - kiezen vaker voor YouTube, TikTok en streamingsdiensten als Netflix – binnenkort met reclame, maar wel goedkoper -, Disney+ en HBO.
Als reactie daarop heeft Ofcom de BBC inmiddels toestemming gegeven om zijn archief met oude ‘vintage’-programma’s en tv-hits op zijn iPlayer-streamingdienst te plaatsen. De directe impact daarvan zal echter niet groot zijn. Op dit moment zijn de meeste programma's slechts 12 maanden na hun eerste uitzending beschikbaar en het is onwaarschijnlijk dat het aantal shows snel groeit. Dat zou een te kostbare operatie zijn gezien de doorlopende licentiekosten die BBC moet betalen om oude shows voor onbepaalde tijd beschikbaar te houden.
Problematische perceptie
Ofcom toont zich vooralsnog sceptisch of het BBC ook daadwerkelijk gaat lukken om de jongeren en lagere inkomensgroepen te bereiken. Het schrijft in zijn rapport dat BBC-topman Tim Davie al eerder een online een visie heeft gepresenteerd om deze groepen te bereiken via content, maar dat het nog geen enkele verbetering heeft gezien in de percepties van jongeren en lagere-inkomensgroepen.
Zo is er zwaar geïnvesteerd in podcasts gericht op jongere luisteraars, maar blijft het aantal BBC Sounds-gebruikers van 16-34 jaar blijft steken op 570.000 per week. Dat is lager dan BBC zich ten doel had gesteld. Ofcam heeft aangekondigd volgend jaar opnieuw onderzoek te doen naar het bereik en waardering van de 'problematische' doelgroepen van BBC.