‘Babyboomers verschuiven snel naar digitale media, merken houden tempo niet bij’

Uit ‘Global Advertising Trends’ van Warc blijkt dat merken veranderingen in mediagedrag van oudere doelgroepen over het hoofd zien.

Digital savvy boomers
Shutterstock

Het rapport Warc* Global Advertising Trends: ‘Baby Boomers’ big digital shift’ belicht de snelle verschuiving van babyboomers (geboren tussen 1946 en 1964) naar digitale media, en hoe merken moeite hebben om dit tempo bij te houden. Babyboomers, de rijkste generatie wereldwijd, besteden in 2024 naar verwachting meer dan de helft (54,4%) van hun mediatijd online. Dit omvat digitale uitbreidingen van traditionele media, zoals verbonden tv en online pers. In 2020 was dit nog 47%, wat de aanzienlijke groei benadrukt, deels versneld door covid.

Socials

Hoewel babyboomers iets meer tijd op sociale media doorbrengen, blijft dit een relatief klein deel van hun mediaconsumptie. In de VS wordt geschat dat 55-64-jarigen in 2024 gemiddeld 93 minuten per dag op sociale platforms zitten, een stijging van 43% sinds 2015. Maar hun gebruik van online tv-streaming is veel sneller toegenomen, met een groei van 195% in dezelfde periode. Facebook blijft het favoriete sociale platform van oudere consumenten, terwijl TikTok veel minder populair is onder deze groep.

Gericht op jongeren

Merken zijn echter vooral gericht op jongere generaties, zoals Gen Z, waardoor ze belangrijke veranderingen in het mediagedrag van oudere doelgroepen over het hoofd zien. Dit vergt volgens Warc een nieuwe aanpak van mediaplanning, aangezien digitale kanalen anders worden verhandeld en gemeten dan traditionele media. Paul Bland van Havas Media Network wijst erop dat mediaplanners het beeld van babyboomers als ‘statisch in hun mediagewoonten’ moeten loslaten, omdat deze groep juist een sterke groei doormaakt in digitale consumptie.

Niet ontvankelijk

Ondanks hun groeiende digitale aanwezigheid, blijven babyboomers de minst ontvankelijke doelgroep voor advertenties. Slechts 12% van hen is positief over reclame, wat aanzienlijk lager is dan het gemiddelde van 47% onder alle generaties. Ook maken ze nauwelijks gebruik van goedkopere, door advertenties gefinancierde abonnementsdiensten, zoals bij Netflix of Disney+.

Strategie heroverwegen

Dit gebrek aan ontvankelijkheid voor advertenties, in combinatie met hun groeiende digitale consumptie, betekent dat adverteerders hun strategieën moeten heroverwegen om deze welvarende, maar moeilijk te bereiken doelgroep effectief te benaderen.

*Warc is de Britse aanbieder van digitale marketingdiensten voor merken, bureaus en mediaplatforms.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie