Premium

AR-campagne van Joel Beukers zet passanten tot conversie aan

Beukers maakte reclame voor zijn sportsupplementen door via Augmented Reality 'uit het bushokje' te springen en deelde kortingscodes uit.

Afbeelding via YouTube

Fitnessbekendheid Joel Beukers gebruikte een campagne met Augmented Reality (AR) om passanten aan te zetten tot conversie in zijn webwinkel Clean Nutrition. De afgelopen weken hingen er out-of-home-borden in tientallen steden met een afbeelding van een pot met sportsupplementen en een qr-code. Wie de qr-code scande met zijn camera-app, werd gevraagd de Instagram-app op zijn smartphone te openen. Door de camera in de Instagram-app vervolgens op de poster te richten, kwam Joel Beukers in beeld. Zwaaiend met zijn armen ging hij het frame te buiten en presenteerde hij de pot supplementen. Aan het einde van de korte AR-ervaring verscheen er een kortingscode in beeld. Sommige passanten wonnen een coupon voor een gratis product. Een video is hieronder te bekijken. 

Zo'n 350 borden en 5500 activaties

In de afgelopen weken hingen er in 28 grote steden en omstreken zo'n 350 posters met een qr-code. Clean Nutrition zette totaal 1000 borden in, zegt Marc van Amerongen van O2H Creative Solutions tegen Adformatie. Van Amerongen werkte tot voor kort bij JCDecaux, verantwoordelijk voor de out-of-home-borden. Hij spreekt van een bereik van 2,5 miljoen passanten voor de campagne. 

De zo'n 350 borden met een qr-code hebben in twee weken ongeveer 5500 AR-views opgeleverd, geeft Bas Gezelle van PLAYAR desgevraagd aan. Zijn studio heeft de AR-campagne ontwikkeld via Spark AR, het platform van Facebook en Instagram. De AR-campagne was geïntegreerd met Instagram, waarop Beukers zo'n 424 duizend volgers heeft. 

Nog niet veel benchmarks

Gezelle: 'Wij zijn tevreden over deze campagnecijfers. Omdat het een relatief nieuwe manier van activatie is, hebben we nog niet veel benchmarks. Het bereik is sowieso groter, want niet iedereen deelt zijn AR-foto’s en -video’s op Instagram. Dat doen ze ook op andere sociale platformen zoals WhatsApp en daar hebben we geen zicht op.'

De posters waren zichtbaar in de week dat Nederland drie stormen meemaakte. Er waren daarom beduidend minder mensen op straat dan op dagen met beter weer. Die invloed was goed merkbaar, zegt Gezelle. 'Op mooie dagen noteerden we beduidend meer activaties dan op stormachtige dagen.'

De duizenden passanten die de AR-ervaring gebruikten, kregen een kortingscode van tien procent aangeboden. De conversie is onduidelijk; Adformatie heeft hier geen cijfers over ontvangen. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie