Apps missen mediabudget

Enkele voorbeelden van partijen die wel hun applicatie promoten buiten de App Store:

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Deze week kopte het online magazine Emerce met de titel: ‘Mobiele ontwikkelaars moeten investeren in marketing’. Uit het artikel bleek dat veel ontwikkelaars geen kaas hadden gegeten van het het goed promoten van hun App, laat staan het ontwikkelen van een mediastrategie. Door de steeds meer uitpuilende App Stores (Iphone App Store 225.000 apps en Android Market 100.000) wordt het steeds lastiger dan je app bij het publiek opvalt of gedownload.

Uit een onderzoek van adviesbureau onder 400 ontwikkelaars, blijkt dat slechts 5 % beter dan verwacht geld verdienen en bij een kwart valt het resultaat ronduit tegen. In de App Stores zijn natuurlijk ook veel apps van ‘zolderkamer ontwikkelaars’ te vinden, die in hun naïviteit denken dat zij helemaal binnenlopen met een app. Je kunt daarom vraagtekens zetten bij de resultaten van dit onderzoek.

Bedrijven die voor marketing doeleinden een app laten ontwikkelen, hebben echter meestal te maken met ervaren ontwikkelaars, die de verwachtingen van haar klanten beter kunnen temperen. Uiteraard wordt dit laatste niet altijd gedaan, aangezien het beloven van gouden bergen beter werkt om als ontwikkelaar je korte termijn salestargets te behalen. Met beloftes die je als ontwikkelaar niet waarmaakt bouw je natuurlijk geen lange termijn relatie met je klant op.

Bij mobile marketing apps gaat het veelal niet om directe sales, maar vaker om brand awareness en engagement. Met de toekomstige eenvoudige mobile payments zal 'direct sales' via de mobiel natuurlijk wel een hele belangrijke rol gaan spelen.

Voor het ontwikkelen van een app krijgen ontwikkelaars vaak een (experimenteel) budget. Buiten dit potje is er vaak geen geld om de app middels (mobile) advertising te pushen. Veel app ontwikkelaars hebben ook nog nooit contact gehad met voor de mediastrategie verantwoordelijke mediabureaus van hun klanten, gewoonweg omdat er geen budget voor is vrijgemaakt. Een Mobile Marketing app zou vaker meegenomen moeten worden in de media strategie van bedrijven.

Reisbureau Corendon promoot haar iPhone app in haar TV-Commercial

TV-Commercial van Goudengids & Telefoongids. Deze partij is echter exploitant en 'mobiel' is naast online en boek essentieel bedrijfsonderdeel.

Print-advertentie van de Elsevier App in de... Elsevier

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie