Apple, Google en Facebook vs de wereld

Veel grote organisaties stappen over op de ultraslimme en gebruiksvriendelijke diensten van Google en straks IBM/Apple. Wat moet je anders? Het zelf minder goed doen?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Als ik één ding echt opzienbarend vond aan de Apple Keynote vorige week dan was het Apple Pay. Over een paar jaar is Apple ook in fysieke wereld waarschijnlijk een belangrijke speler in betalingsverkeer. Daarmee krijgt ze inzicht in bestedingspatronen, waarde van producten en succesvolle winkelformules. Dit verhaal wordt natuurlijk niet in de Keynote verteld, maar is zonder enige twijfel een wezenlijk onderdeel van de langetermijnstrategie van Apple. Daarnaast gaat Apple gaat ook strategisch samenwerken met IBM. Zo wordt het bedrijfsleven nog veel slimmer en beter in kaart gebracht om beter te kunnen inspringen op behoeftes die daar onstaan. Google heeft enige tijd geleden overgenomen: een hyperintelligente thermostaat die niet alleen heel slim de temperatuur in je huis regelt, maar ook gegevens rondom verbruik en leefpatronen kan opslaan en doorsturen naar Google. Facebook heeft een nieuw foefje in haar mobiele app gestopt: als je een post opstelt, wordt de microfoon opengezet en de geluiden opgevangen. Als er in die geluiden merken worden genoemd via radio, televisie of tijdens een gesprek, dan kan Facebook je retargeten op die merken als je later online gaat.

Apple, Google en Facebook zijn high-tech bedrijven die proberen om zoveel mogelijk grip op het menselijk leven te krijgen en daarmee geld te verdienen. Hiermee kunnen ze een waardevolle dienstverlening bieden aan hun klanten zoals bedrijven en overheden. Doordat er in razendsnel tempo gigantische hoeveelheden data wordt verzameld, is de kennis rondom menselijk gedrag in winkels, op straten en wegen, in bedrijven en in huis van onschatbare waarde. Als groot internationaal merk maar ook als kleine ondernemer zul je hier naar moeten schikken. Het beste ervan maken, maar wel bewust zijn van de risico’s die het gebruik van de producten en diensten van Apple, Google, Facebook met zich meebrengt. Je blijven realiseren dat de macht steeds meer verdwijnt uit je organisatie en gaat naar deze high-tech bedrijven. Er gebruik van maken is eigenlijk het enige wat je kunt doen. Dit geldt misschien wel het meest voor grote, wereldwijd opererende multinationals. Want Big Data en Location Based Services zijn en worden nog veel machtiger dan alle bestaande CRM programma’s bij elkaar. En hoe langer ze bestaan, hoe beter ze gaan werken. Daarom stappen veel grote organisaties maar over op de ultraslimme en gebruiksvriendelijke diensten van Google en straks IBM/Apple. Wat moet je anders? Het zelf minder goed doen? Kansen laten liggen?

Maar ik denk dat dit niet per sé slecht hoeft af te lopen. De consument doet er zonder enige twijfel zijn voordeel mee. Het leven wordt makkelijker, logischer, vloeiender. Makkelijk betalen scheelt tijd. Tips waar de aanbiedingen staan in de winkel vinden veel mensen ook heel prettig. En ook voor bedrijven zijn er veel voordelen. Personeel dat makkelijker met elkaar communiceert en bestanden deelt. Efficienter werkt. Minder papier, dus duurzamer. Minder IT ontwikkelingskosten. Slimmere marketing. 

Zolang de good guys aan de knoppen zitten, blijf ik optimistisch. Al blijf ik wel alert en daarmee trouw fan van slimme visionairs van bijvoorbeeld . En nee, ik word daar niet door betaald. Een bewuste levensstijl in de ‘Digital Era’ is namelijk het beste wat we kunnen doen. Blijkt uit onderzoek op basis van Big Data.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie