1) Mora’s Snack App – snacks bestellen en gamen.
Is dit een leuke of handige app?
‘Als utility hebben ze het bestellijstje als basis genomen. In de App Store staat een reactie van een snackbarhouder die zegt dat hij de app adviseert aan klanten die altijd zitten te klooien met papiertjes. Ik vraag me af in hoeverre mensen vaak genoeg naar de snackbar gaan om behoefte te hebben aan deze functionaliteit. Voor die paar keer is een papieren lijstje net zo handig. Dit in tegenstelling tot Appie waarbij je veel vaker per week lijstjes maakt, met meer producten, en die behoefte er wel is. De functie om een cafetaria bij jou in de buurt te vinden is wel handig, zeker als je fan bent van bepaalde Mora producten. De memory game hadden ze kunnen laten zitten, want daarvoor zijn echt betere alternatieven te vinden.’
Wat voegt deze app toe aan het merk?
‘Mora kiest enkel voor het afzetkanaal van snackbars en heeft geen invulling gegeven aan het aanbod dat via supermarkten wordt verspreid. Daarmee missen ze dus een groot gedeelte van hun merkpropositie. Ik geloof niet dat deze app zoveel in mensen hun leven toevoegt dat hij frequent gebruikt gaat worden. De app is niet enorm gebruiksvriendelijk waardoor het papiertje het heel snel gaat winnen van het lijstje van Mora. Zonder het lijstje zijn er te weinig redenen om deze applicatie te gebruiken. Daarbij is de vraag of consumenten geneigd zijn een Mora app te downloaden. Apps zijn ook iets wat je aan elkaar laat zien, en of je snel gaat showen met een snack app, vraag ik me af.’
Bereik je je doel met een app als deze: meer producten verkopen of meer brand awareness?
‘Brand awareness bereik je pas als de app wordt gedownload, en ik denk dat Mora erg veel moeite moet doen om te zorgen dat mensen dat gaan doen. Voor fanatieke Mora gebruikers kan het zorgen dat ze net iets meer bestellen van hun producten dan misschien de overige snackbar producten. En uberhaupt weten dat deze merkproducten bij jou in de buurt te koop is, zal ze helpen. Het is jammer dat ze het supermarktkanaal totaal zijn vergeten, want daar was wellicht meer winst te behalen.’
2) Lekker weer van Hero – een app met een weerman en –vrouw die ‘luistert’ naar opdrachten.
Is dit een leuke of handige app?
‘Weer apps zijn er voldoende, en die zijn veel beter en uitgebreider dan deze. De Hero app moet je gebruiken omdat je het lollig vindt. Het lolletje is er wat mij betreft echter snel af. Je kunt wat schudden, drukken of blazen in je telefoon, en dan reageert de weervrouw. Ik zie geen reden om deze applicatie te verkiezen boven een goede weer applicatie: de lolligheid weegt niet op tegen handige en noodzakelijke functies die andere apps wel bieden.’
Wat voegt deze app toe aan het merk?
‘De link met het merk wordt duidelijk in de splash screen: ‘Weer of geen weer. Voel je lekker met Hero Fruit & Co Weerstand’. De link tussen slecht weer en je weerstand opbouwen is een logische, en ze hebben dat geprobeerd met een knipoog te communiceren.’
Bereik je je doel met een app als deze: meer producten verkopen of meer brand awareness?
‘De app zet, buiten de splash screen, niet aan tot het kopen van producten. Het is sympathiek dat ze je niet om de oren slaan met product informatie, maar ze hebben weinig ruimte genomen voor hun eigen merk. Het is best lastig om als Hero door de enorme bulk aan Weer apps te komen en te zorgen dat deze app bereik krijgt. Ze zullen flink wat geld aan activatie moeten uitgeven. Mensen zullen niet snel actief op zoek gaan naar deze app. Het voegt wat toe aan het merk als mensen het graag gebruiken, maar het heeft niet voldoende onderscheidend vermogen om een enorm succes te worden.’
3) Colgate Smilecapsule - een app waarmee je foto’s kan bewerken.
Is dit een leuke of handige app?
‘Het basisidee is leuk, en ik geloof dat mensen dit graag zouden gebruiken. Niet iedereen is even handig met videobewerkingsprogramma’s, en deze applicatie geeft mensen de mogelijkheid in een paar simpele stappen een filmpje te maken. De uitvoering is echter matig, zowel qua interactie als design. De manier waarop je je filmpje kan sturen naar je vrienden is ook minimaal. Je kunt hem bekijken vanaf een flash player (die niet op iPhone werkt) bij Colgate op de website, of vanuit de app, die de ontvanger dan eerst moet downloaden. Slim om zo gebruikers te werven, maar het versturen via e-mail of een sociaal netwerk was logischer geweest. De functie dat je de capsule op een bepaald moment pas laat openen, vind ik een een leuke toevoeging.’
Wat voegt deze app toe aan het merk?
‘Met een goeie uitvoering had dit een mooie utility kunnen worden voor het merk. Foto’s en ‘smiles’ zijn een logische combinatie. Met een verbeterde uitvoering hebben ze als tandpastamerk wel iets leuks ontwikkeld wat bij ze past.’
Bereik je je doel met een app als deze: meer producten verkopen of meer brand awareness?
‘Als het een goeie uitvoering krijgt, is dit een mooie manier om zo’n low interest product onder de aandacht te brengen, en zo wellicht meer te verkopen. Het concept leent zich om met updates uitgebreid te worden - meerdere templates en muziek - en daarmee dus een langdurig contact op te bouwen.’
4) Sportlife FROZN Cam - een app die foto’s een bevroren laag mee geeft.
Is dit een leuke of handige app?
'Fotofilters zijn populair, maar deze app voegt niets toe aan het huidige aanbod van bijvoorbeeld Instagram en Hipstamatic. Ze geven slechts één filter die wel geinig is, maar te beperkt om daarvoor deze app te verkiezen boven al het andere aanbod. Ze maken daarbij de fout om hun merk te prominent in de foto aanwezig te willen hebben. Mensen willen met hun persoonlijke foto’s niet een uithangbord worden voor een merk, en zullen deze foto’s dus niet delen.’
Wat voegt deze app toe aan het merk?
‘De vertaling van een kauwgom dat Frozen Summer heet, naar een ijslaag over je foto heen is vrij plat. Ze haken in op een trend van fotofilters, maar hebben niet goed nagedacht hoe ze mensen echt kunnen helpen. Dit gaat niet veel voor het merk doen.’
Bereik je je doel met een app als deze: meer producten verkopen of meer brand awareness?
‘Ze kunnen een keer iets anders communiceren dan ‘koop deze kauwgum’ en laten zien dat ze bij de tijd zijn. Maar aangezien deze app niet interessant genoeg is, zal het weinig voor hun doelstellingen doen.’
5) Kitkat Skive - een app die grappige filmpjes toont.
Is dit een leuke of handige app?
‘Het is leuk bedacht dat je via de applicatie grappige fimpjes kan zien, maar het aanbod is zo schaars en specifiek, dat daar betere platformen voor zijn. Kitkat voelt niet als een natuurlijke partij om het beste content uit het enorme aanbod te filteren.’
Wat voegt deze app toe aan het merk?
‘Het past perfect bij de ‘have a break’ propositie, maar de selectie van materiaal is niet interessant genoeg om het te blijven gebruiken.’
Bereik je je doel met een app als deze: meer producten verkopen of meer brand awareness?
‘Als het aanbod van films goed is, houden ze het merk top of mind. De app is goed uitgevoerd en er is veel energie gaan zitten in animatie en geluid. Een samenwerking met een goed videoplatform (zoals Collegehumor) zou de app al een stuk beter maken. Maar het wordt lastig deze app echt populair te maken, en daarmee sales te genereren. Daarvoor is de app niet uniek genoeg. Ik denk dat er in ‘have a break’ voldoende andere creatieve haakjes zijn, die een betere en succesvollere app op zouden leveren.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!