Het Britse bureau Maitland onderzocht welke kernwaarden grote organisaties gebruikten. Het leidde tot een boeiende opsomming van clichés. Meer dan de helft van de financials kiest voor integriteit. Positioneringsstrateeg Onno Maathuis heeft zijn bedenkingen.
Weinig inspiratie
Het Maitland Value onderzoek is boeiend. De observatie dat de meest voorkomende organisatiewaarden een hoog-cliché karakter hebben is natuurlijk waar: integriteit, eerlijkheid, innovatie, veiligheid en transparantie zijn algemeen wenselijke eigenschappen van bedrijven. Ze brengen interne weinig inspiratie en geven buitenstaanders weinig inzicht in de bedrijfscultuur.
Gemiste kans
Vanuit communicatie-perspectief kunnen we dat beschouwen als een gemiste kans. Het onderzoek geeft daarom ook een lijstje van waarden die maar één keer voorkomen bij de 100 grootste UK bedrijven, waaronder: creatief, grensverleggend, volhardend, open-minded, slim, responsief, stoer, fatsoenlijk, snel, nederig en recht-door-zee. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat deze waarden op slechts weinig bedrijven van toepassing zijn. Of dat communicatieadviseurs hetzelfde advies uitbrengen aan alle bedrijven waarvoor ze werken.
Intern kompas
Vanuit organisatie-perspectief hoeven organisatiewaarden niet per se specifiek, onderscheidend en inspirerend te zijn. Organisatiewaarden zijn namelijk ook een intern kompas voor het handelen van medewerkers. Ze moeten medewerkers helpen om lastige beslissingen te nemen en die ook te verantwoorden: bijvoorbeeld tussen een goedkoper en een veiliger-maar-duurder alternatief.
PR-antwoord
En zo bezien is een andere observatie uit het onderzoek pas echt opvallend: “it is perhaps no coincidence that many of these characteristics are precisely those which corporations are routinely accused of lacking”. Dus lijkt de waarde ‘transparantie’ niet zozeer een intern motief, maar vooral een PR-antwoord op een extern verwijt van volstrekt gebrek aan transparantie?
Eerlijkheid
En misschien zet de bedrijfscultuur mensen aan tot het nemen van onverantwoorde beslissingen, maar proberen we dat te neutraliseren met de organisatiewaarden ‘eerlijkheid en integriteit’? De conclusie van clichématigheid lijkt me eigenlijk nog de minst verontrustende.
Onno Maathuis is mede-oprichter van De Postioneerders en is gespecialiseerd in positioneringsvraagstukken
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!