All time high voor tv-reclamemarkt in eerste helft 2022

De omzet (tv en video-platforms bij elkaar) bedroeg 460 miljoen euro, 13 procent meer dan in 2021.

Vrouw kijkt televisie
Shutterstock

De totale omzet van spot- en non-spot-reclames in de eerste helft van 2022 – zowel op televisie- als videoplatforms - is uitgekomen op 460 miljoen euro. Dat betekent een groei van 13 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder en een all time high. Screenforce, de Nederlandse tv-marketingorganisatie, voorspelt voor het hele jaar een iets lagere groei: 6 tot 8 procent.

De tijd die het Nederlandse publiek spendeert aan televisie kijken, is in de eerste helft van dit jaar daarentegen fors afgenomen. We zaten dagelijks 186 minuten voor het scherm en dat is een daling van 12 procent. Het uitgestelde kijken is de enige vorm van kijken die is toegenomen (+15 procent).

Spotreclame 413 miljoen, non-spot-reclame 47 miljoen

De spotreclamemarkt kwam in de eerste helft van 2022 uit op 413 miljoen euro. De bestedingen groeiden ten opzichte van de eerste helft van vorig jaar met 14 procent. De groei van de spotreclamemarkt zat vooral in het eerste kwartaal, dat met 29 procent groeide.

De non-spotbestedingen bedroegen 47 miljoen euro, een groei van 9 procent ten opzichte van een jaar eerder. De belangrijkste driver voor de groei is volgens Screenforce de toenemende populariteit van billboard advertising. Net als voor de spotbestedingen geldt ook voor de non-spotbestedingen dat de groei in het eerste kwartaal beduidend sterker was dan in het tweede kwartaal.

Alle uitkomsten uit het TV Halfjaarrapport 2022, gepubliceerd op 1 september, zijn te vinden op de website van Screenforce.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie