Nederlandse adverteerders hebben tussen januari en december 2021 totaal 4,7 miljard euro uitgegeven aan bruto mediabestedingen voor traditionele reclame. Dat stelt onderzoeksbureau Adfact. Met traditionele reclame worden radio, televisie, tijdschriften, kranten, out-of-home-vormen en bioscoopreclame bedoeld.
De totale uitgaven van 4,7 miljard euro zijn tien procent hoger dan in 2020, toen sommige adverteerders de hand steviger op de portemonnee hielden vanwege de intrede van de coronapandemie. In 2019 gaven adverteerders 4,1 procent meer uit dan in 2021, dus de effecten van de pandemie zijn nog voelbaar.
NS, ING en Aldi zetten vol in op reclame
In 2021 hebben verschillende organisaties hun bruto mediabestedingen flink vergroot. De grootste procentuele stijger volgens Adfact zijn de NS, die dit jaar 878 procent meer uitgegeven (totaal 14,7 miljoen euro). De nummer twee volgt op gepaste afstand: ING gaf 288 procent meer uit (totaal 16,8 miljoen euro). Aldi en MediaMarkt verhoogden hun mediabudget allebei met 204 procent en gaven respectievelijk 41,6 en 23,9 miljoen euro uit. De nummer vijf is Prominent, dat 124 procent meer uitgaf (totaal 18,6 miljoen euro).
Supermarkten gaven het meeste uit
Kijkend naar het daadwerkelijk uitgegeven bedrag, is Jumbo de grootste. De supermarktketen spendeerde in 2021 zeker 95 miljoen euro aan traditionele reclamevormen. Dat is veel meer dan in 2020 en ook meer dan Albert Heijn, dat in 2020 en 2019 het meeste uitgaf. Het bedrijf moet nu genoegen nemen met de tweede plek (88 miljoen euro). Op drie staat Lidl (74 miljoen euro), met Kruidvat op de vierde plek (68 miljoen euro) en Bol.com op de vijfde plek (52 miljoen euro).
Grootste dalers zin Koopjedeal en Renault
Adfact heeft ook onderzocht welke merken in 2021 procentueel veel minder aan offline reclame uitgegeven hebben dan in 2020. De grootste daler is Koopjedeal.nl. De aanbiedingenwebsite spendeerde 63 procent minder aan traditionele media. Renault volgt met 43 procent lagere uitgaven. Ook twee van de drie grote telecomproviders gaven veel minder uit aan offline adverteren. KPN spendeerde 36 procent minder, Vodafone 29 procent. Reisaanbieder Corendon verlaagde zijn mediabudget met 26 procent.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!