Overslaan en naar de inhoud gaan

Adfact: dit jaar zeker 4,7 miljard euro uitgegeven aan traditionele reclame

Deze Nederlandse adverteerders hebben veel meer of juist veel minder uitgegeven aan traditionele reclamevormen, aldus Adfact.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Nederlandse adverteerders hebben tussen januari en december 2021 totaal 4,7 miljard euro uitgegeven aan bruto mediabestedingen voor traditionele reclame. Dat stelt onderzoeksbureau Adfact. Met traditionele reclame worden radio, televisie, tijdschriften, kranten, out-of-home-vormen en bioscoopreclame bedoeld.

related partner content for mobile comes here

De totale uitgaven van 4,7 miljard euro zijn tien procent hoger dan in 2020, toen sommige adverteerders de hand steviger op de portemonnee hielden vanwege de intrede van de coronapandemie. In 2019 gaven adverteerders 4,1 procent meer uit dan in 2021, dus de effecten van de pandemie zijn nog voelbaar. 

NS, ING en Aldi zetten vol in op reclame

In 2021 hebben verschillende organisaties hun bruto mediabestedingen flink vergroot. De grootste procentuele stijger volgens Adfact zijn de NS, die dit jaar 878 procent meer uitgegeven (totaal 14,7 miljoen euro). De nummer twee volgt op gepaste afstand: ING gaf 288 procent meer uit (totaal 16,8 miljoen euro). Aldi en MediaMarkt verhoogden hun mediabudget allebei met 204 procent en gaven respectievelijk 41,6 en 23,9 miljoen euro uit. De nummer vijf is Prominent, dat 124 procent meer uitgaf (totaal 18,6 miljoen euro). 

Supermarkten gaven het meeste uit

Kijkend naar het daadwerkelijk uitgegeven bedrag, is Jumbo de grootste. De supermarktketen spendeerde in 2021 zeker 95 miljoen euro aan traditionele reclamevormen. Dat is veel meer dan in 2020 en ook meer dan Albert Heijn, dat in 2020 en 2019 het meeste uitgaf. Het bedrijf moet nu genoegen nemen met de tweede plek (88 miljoen euro). Op drie staat Lidl (74 miljoen euro), met Kruidvat op de vierde plek (68 miljoen euro) en Bol.com op de vijfde plek (52 miljoen euro). 

Grootste dalers zin Koopjedeal en Renault

Adfact heeft ook onderzocht welke merken in 2021 procentueel veel minder aan offline reclame uitgegeven hebben dan in 2020. De grootste daler is Koopjedeal.nl. De aanbiedingenwebsite spendeerde 63 procent minder aan traditionele media. Renault volgt met 43 procent lagere uitgaven. Ook twee van de drie grote telecomproviders gaven veel minder uit aan offline adverteren. KPN spendeerde 36 procent minder, Vodafone 29 procent. Reisaanbieder Corendon verlaagde zijn mediabudget met 26 procent. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in