Onder andere Mediahuis en Talpa Network vrezen dat het conglomeraat DPG Media en RTL Nederland een te grote positie op de advertentiemarkt en in data krijgt. Dat blijkt uit de vrijdag gepubliceerde toelichting op het eerdere besluit van ACM om de overname nog niet goed te keuren.
Volgens ACM beschikken DPG en RTL na de voorgenomen concentratie over een uniek breed media aanbod. ‘Dit maakt ze extra aantrekkelijk voor adverteerders, omdat ze een one-stop-shop crossmediaal advertentieaanbod kunnen bieden.
'Meer budget naar DPG en RTL'
Mediahuis geeft aan dat deze zeer sterke positie ‘naar verwachting een negatief effect’ heeft op een competitief medialandschap. ‘De propositie van partijen aan afnemers van advertentieruimte, waarbij adverteerders worden verleid meer budget bij DPG en RTL te besteden, heeft tot gevolg dat concurrenten het moeten doen met een kleiner zogenoemd bestedingsaandeel. Concurrenten lijken namelijk niet in staat om de propositie van de twee partijen te evenaren.’
Mediahuis geeft hierover aan dat als adverteerders 5 tot 10 procent van hun budget over zouden hevelen naar DPG en RTL, de uitgever kosten moet reduceren om rendabel te blijven.
Talpa Network brengt naar voren dat de voorgenomen concentratie het vermogen van het mediabedrijf om effectief te concurreren zal verminderen. ‘Talpa concurreert met RTL Nederland om kijkers en om televisiereclame-inkomsten en het is onwaarschijnlijk dat Talpa in staat zal zijn de crosschannelkortingen die partijen kunnen bieden te evenaren. Daardoor komt Talpa in een verzwakte concurrentiepositie terecht.' Het bedrijf van John de Mol kan dan minder investeren in content.
Datapropositie
ACM laat in het rapport weten dat het totale bereik van DPG Media en RTL Nederland kunnen bieden een belangrijke rol speelt. Hierbij is relevant dat de partijen een aantal must have producten hebben waar adverteerders niet omheen kunnen, zoals de zenders van RTL Nederland.’
De ACM betrekt daarbij de sterke datapositie van de twee ten opzichte van concurrerende Nederlandse mediabedrijven, die verder wordt versterkt als gevolg van deze voorgenomen concentratie. Zo verwerft DPG data van RTL Nederland waaronder die van Videoland.
De ACM concludeert dat Nederlandse concurrenten als gevolg hiervan op zodanige achterstand kunnen worden gezet dat hierdoor de mededinging op in ieder geval de advertentiemarkten ‘significant zou kunnen worden belemmerd’.
Algemeen nieuws en ANP
De ACM kijkt ook naar de crossmediale markt van algemeen nieuws. Die zou door de voorgenomen overname kunnen leiden tot een grote beperking van de mededinging op deze markt. Het zou een minder divers aanbod en de kwaliteit van het nieuws kunnen verminderen.
De waakhond meldt dat de onderhandelingspositie van DPG tegenover persbureau ANP verder zou kunnen versterken. DPG is daardoor mogelijk in staat om lagere ANP-tarieven te bedingen, invloed uit te oefenen op de nieuwskeuze van het ANP of te stoppen met het afnemen van ANP-diensten.
Het contract van ANP met DPG Media loopt eind dit jaar af.
ANP zou een van de partijen zijn die hierover een bezwaar zou hebben aangetekend bij de ACM. Daar wil men tegenover Adformatie niet op reageren.
Vergunningsaanvraag
Als DPG Media en RTL Nederland hun plannen willen doorzetten, moeten ze een vergunning aanvragen bij de ACM. Een woordvoerster van DPG Media laat aan Adformatie weten dat de vergunningaanvraag in de maak is. ‘We gaan de overname zeker voortzetten, zoals we in mei al lieten weten. We zijn de vergunningsaanvraag nu aan het voorbereiden.’
Om deze vergunningsaanvraag te beoordelen, gaat de ACM ‘nader verdiepend onderzoek uitvoeren’. De ACM neemt daarna binnen 13 weken een beslissing of de overname wel of niet door mag gaan. Deze termijn kan worden verlengd als de ACM meer informatie nodig heeft en de behandeling opschort tot ontvangst daarvan.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!