Accenture Innovation Awards – De grote finale: het Innovation Event van 8 november 2012

900 bezoekers, 33.557 social votes, 125 juryleden, 13 winnaars van Blauwe en Groene Tulpen en het industriële decor van het Amsterdam Convention Factory – zo werd het Innovation Event vorige week donderdag een gebeurtenis vol innovatie, inspiratie, duurzaamheid en ‘changing the game’. Ik kijk met trots en plezier terug op een bijzonder evenement.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Nog nooit eerder vertoond, maar deze zesde editie van de gebeurde het: één deelnemer won vier prijzen. WakaWaka ontving twee Blauwe Tulpen in de Communications, Media & Technology-industrie (CMT), en bij Energy de Publieksprijs. Bovendien sleepte WakaWaka de Publieksprijs van de Groene Tulp in de wacht. Onder aan het blog staat een overzicht van alle winnaars in alle industrieën die Innovation Awards uitreikten in 2012.

Het verschil maken
Wat maakte tot grote winnaar? Boris Veldhuijzen van Zanten, juryvoorzitter van CMT: “WakaWaka geeft mensen verlichting daar waar het pure noodzaak is. Het is geen gadget of speeltje, maar iets dat bijdraagt aan de kwaliteit van leven. Wat vooral aanspreekt is het altruïstisch karakter van de innovatie. Het kan echt het verschil maken, op plekken waar dat het hardst nodig is.”

Schitterend licht
WakaWaka – Swahili voor ‘schitterend licht’ – is een betaalbare ledlamp op zonne-energie en een uitkomst voor de ruim anderhalf miljard mensen die het zonder elektriciteit moeten stellen. Meestal zijn zij aangewezen op dure kerosinelampen – die jaarlijks driehonderdduizend doden en zes miljoen gewonden veroorzaken. Maurits Groen richtte het bedrijf samen met Camille van Gestel op, ze zijn uit op minimale winst en maximale impact.

WakaWaka Foundation
Naast de handige oplaadbare ledlamp hebben de heren de WakaWaka Foundation in het leven geroepen. Daarbinnen gaan zij op zoek gaan naar extra geld voor hun vinding. De toekomst is veelbelovend. WakaWaka is inmiddels bezig met de ontwikkeling van de WakaWaka Power. Camille: “Je kunt ‘m zien als een 2.0-versie. Praktisch elke mobiele telefoon in de wereld kun je opladen met de WakaWaka Power. Hij is iPhone 5-, Blackberry- en Galaxy-compatible bovendien. Op 12-12-12 lanceren we ‘m via Kickstarter.com. Let op die dag, want je kunt dan een limited edition op de kop tikken.”

Chip verdubbelt rendement
WakaWaka maakt gebruik van de zonneceltechnologie van Intivation, het bedrijf dat op de Accenture Innovation Awards van 2009 met Sunboost de Best Green-award won. Onder alle weersomstandigheden haalt de WakaWaka-chip het maximum aan energie binnen, zelfs op bewolkte dagen. De chip verdubbelt het rendement van het zonnepaneel. De lamp heeft vier standen en een nachtstand, waarin één zonlichtdag zelfs kan voorzien in tachtig uur verlichting.

De vijf categoriewinnaars van CMT
In totaal kwamen dit jaar 525 inzendingen binnen voor de Accenture Innovation Awards voor CMT. Naast de Blauwe Tulp en de Publieksprijs hebben we in vijf categorieën een winnaar uitgeroepen. In elke categorie presenteerden twee concepten zich één minuut live voor de jury en het publiek. Enkele pittige vragen en een kort juryberaad later werden de winnaars uitgeroepen.

De winnaar van de categorie is Zapaday. Stefan Hoevenaar maakt een van de stoutste dromen werkelijkheid: in de toekomst kijken. brengt de toekomst in kaart door als een zoekmachine het web af te struinen. Daaraan worden gecalculeerde toekomstverwachtingen gekoppeld over allerlei gebeurtenissen. Stefan overtuigde de jury en ging voor.

Thuisafgehaald.nl is de topper in de categorie . won van . Het is een alternatief voor zelf koken of laten bezorgen. Mensen kunnen op de site hun maaltijden aanbieden aan anderen in de buurt, eventueel tegen een kleine vergoeding.

Een unaniem juryoordeel in de categorie : C-Station. Arjen Brinkman lichtte het concept toe.is een werkstation voor ziekenhuizen waarmee artsen een 3D- en zelfs 4D-weergave (gegevens + tijd) van scans kunnen bekijken. Arjen versloeg binnen deze categorie .

Boodschapp won van in de categorie . maakt voedingsmiddelen transparant: de app helpt je een bewustere keuze te maken door producten met elkaar te vergelijken op basis van samenstelling, prijs, smaak en populariteit. In 2015 wil Boodschapp alle producten van grote supermarkten verrijkt hebben met gebruikersinformatie.

Tot slot won in de categorie . Het concept had hiermee de voorkeur boven het idee van Marko van Kampen en Cecile Holle: . Colin Ellis vertegenwoordigde wappZapp: een app voor iPhone en iPad die orde schept in de grote hoeveelheid onlineprogramma`s en -video`s. Daarnaast maakt de app een slimme persoonlijke selectie van video`s.

WINNAARS BLAUWE TULP EN PUBLIEKSPRIJS ACCENTURE INNOVATION AWARDS 2012

Communications, Media & Technology
Blauwe Tulp: WakaWaka
Publieksprijs: WakaWaka

Consumer Goods & Services
Blauwe Tulp: SnappCar
Publieksprijs: Thuisafgehaald

Energy
Blauwe Tulp: PowerMatcher
Publieksprijs: WakaWaka

Financial Services
Blauwe Tulp: WEBclusive Crowdfunding
Publieksprijs: Paypool (Searcle)

Health & Public Service
Blauwe Tulp: Darwing (Health) en InterACT (Public Service)
Publieksprijs: UWV Webcare

Groene Tulp
Groene Tulp: Perfotec
Publieksprijs: WakaWaka

Tot aan het begin van de Accenture Innovation Awards van 2013 belicht ik elke week een opvallend concept van de editie die achter ons ligt. Bijvoorbeeld over een van de dertig concepten die zich presenteerden op de Innovatiemarkt. De AIA-website staat nu in het teken van een sfeerimpressie van de prijsuitreiking van vorige week. Daarnaast zijn alle 1400 ingeschreven concepten van dit jaar nog te vinden in onze database van inschrijvers.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie