Sneakers! Die zijn altijd hip, cool, fresh en trendy, en sommigen zouden dan ook het liefst elke dag hun voeten verwennen met een ander paar. Geen punt, want de keuze is reuze. Maar wie staat er wel eens bij stil bij al die soorten en maten? Is het allemaal massaproductie uit de koker van anonieme ontwerpers van grote merken? Als het aan !SYOU ligt pertinent niet: het concept brengt sneakers op de markt die voor de volle honderd procent tot stand zijn gekomen via co-designing met jong creatief talent uit de hele wereld.
!SYOU (zeg: I see you) is met recht a new way to walk. Op www.isyou.com vind je niet alleen een online sneakerwinkel, maar ook een internationaal creatief platform. !SYOU speurt namelijk de aardbol af naar talent in ontwikkelingslanden – talent dat mooie ontwerpen maakt met goede en eerlijke materialen. Zo zijn voor de eerste collectie sneakers illustraties van kunstenaar Wilfried de Paul verwerkt door designers in Burkina Faso. Deze aanpak maakt !SYOU tot een concept van wereldwijde samenwerking tussen designers, topfotografen en andere creatievelingen. Oprichter Merijn ten Thije: “Wij zien overal talent, vandaar ‘I see you’.”
Burkina Faso en Colombia
Met een open vliegticket en een koffer vol inspiratie en nieuwsgierigheid trekt !SYOU de wereld over. Na de succesvolle lancering in #a_talent" title="#a_talent">Burkina Faso richt het concept de pijlen nu op Colombia. Ten Thije vertelt over het ontstaan: “We willen laten zien dat je sneakers, en daarmee ook andere producten, op een eerlijke manier kunt laten maken en tegelijkertijd iets goeds kunt doen in het land van herkomst. Veelbelovende talenten hebben op hun beurt immers impact op hun omgeving. Met !SYOU creëren we draagvlak dat samenwerking mogelijk maakt tussen opkomend talent in ontwikkelingslanden en gevestigde designers.” Daarbij helpt Butterflyworks: het internationale platform dat ervoor zorgt dat !SYOU bij eerlijke materialen uitkomt en bij de juiste mensen aanklopt.
Betrokken bij het totale proces
Co-designing is in de fashion-retailindustrie natuurlijk niet nieuw. Alleen beperkt het zich altijd tot de afwerking van eindproducten, zoals de kleur van de veters of de tong van de schoen. !SYOU gaat een stap verder. Ontwerpers ter plaatse werken nauw samen met designers van naam en faam en ze worden betrokken bij het hele proces van fotografie, marketing en verpakking. Bovendien krijgen ze volop exposure via het online verkoopkanaal en het creatieve platform van !SYOU. Kortom: !SYOU geeft alle deelnemers het gevoel dat ze aan een cool concept werken, en wel op een manier die de traditionele industrie te denken geeft.
Grensverleggend
Ten Thije: “We willen de ontwerpers verder vooruit helpen door ze voor te stellen via !SYOU. Om ze met elkaar in contact te brengen, en met bedrijven die talent kunnen gebruiken. Daarnaast kunnen kunstenaars en fotografen via het platform hun grenzen verleggen. Op de sneakermarkt zijn Nike en Adidas grote namen. !SYOU biedt een alternatief voor een veelgevraagd product, wat consumenten makkelijk de mogelijkheid geeft bij te dragen aan een goed doel. Ten Thije: “!SYOU benadert de industrie met een andere denkwijze en eigenlijk moet dit concept zo veel impact hebben dat je uiteindelijk schoenen op een andere manier gaat schrijven.” Passen, voelen, het verhaal erachter lezen en bestellen gebeurt overigens met de !SYOU-cube: een draagbare schoenenwinkel van 50 bij 50 centimeter in de vorm van een pilaar.
Pakkend communiceren
In mijn ogen is !SYOU een zeer sympathiek concept dat uiterst betrokken en concreet is. Het koppelt een goed doel aan een expressief common good dat veelal aangeschaft wordt op basis van emotie. !SYOU speelt verder goed in op mass customizationtrends. En het heeft absoluut potentie om wereldwijd te groeien. Waar nog aan gewerkt moet worden is het bewustzijn en de overtuiging bij de grote massa. De kracht zit ‘m juist in de nobele daad áchter de aanschaf – iets waar consumenten grosso modo nauwelijks bij stilstaan. Aan !SYOU dus de uitdaging pakkend te communiceren om zelf gezien te worden.
!SYOU is genomineerd in de categorie “Best Lifestyle Concept”. Bekijk het pitch filmpje hieronder:
--------------------------------------------------------------------------------
Accenture organiseert dit jaar weer de Innovation Awards. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten in de media-, communicatie- of high-techindustrie, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie. Uitreiking vindt plaats op 2 november 2010 tijdens het Accenture Innovation Event in Pakhuis de Zwijger, Amsterdam. In dit item beschrijf ik iedere week een opvallend concept dat zich in de laatste jaren heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk zo’n award in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan onze vakjury.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!