Ze zaten goed in de finalepitch op het Innovation Event. “Het ging beter dan verwacht”, zegt oprichter Pascal Ontijd. Hij overtuigde met zijn compagnon Victor van Tol de jury van de kracht van hun nog maar net een jaar oude SnappCar. “3 oktober 2011 begonnen we. 8 november 2012 stonden we als winnaar op het podium van de Innovation Awards – bijzonder blij uiteraard.”
Met SnappCar kun je je eigen auto delen, door ‘m te verhuren aan anderen – en andersom kun je op zoek naar een auto. Huurders en verhuurders vinden elkaar in de betrouwbare en eenvoudig te gebruiken online-community. Verhuurders verdienen wat van hun autokosten terug, en huurders zijn vaak goedkoper uit dan wanneer ze een eigen auto zouden hebben.
Veilig en betrouwbaar
Pascal: “Vanuit de verhuurder gezien werkt SnappCar net als Marktplaats. Je maakt een profiel aan met gegevens over jezelf, je auto, de prijs en de beschikbaarheid. Huurders kunnen op van alles filteren: postcode, plaats en type auto. Veel gevraagd is een willekeurige auto om van A naar B te gaan. Maar ook specifieke modellen voor een vakantie of weekendje weg, of zelfs een trouwauto zijn populair.” Betrouwbaarheid is de crux van het concept. Victor: “We lichten huurders zeer uitgebreid door. Ze moeten altijd hun paspoort en rijbewijs uploaden, om rijgedrag en rijhistorie na te gaan. En we doen een check op kredietwaardigheid en identiteit – we controleren de eigendomstatus, gaan eventuele verzekeringsfraude na en kijken in het FISH-register.”
Persoonlijk bezit
Victor: “Als de verhuurder een huurverzoek accepteert, dan krijgen verhuurder en huurder een huurovereenkomst van SnappCar. Je spreekt af waar de sleuteloverdracht plaatsvindt. Vervolgens check je samen aanwezige krassen en dergelijke, de benzinestand en wordt het aantal kilometers vastgelegd. We zien dat mensen voorzichtig zijn met andermans auto. Je kent de persoon achter de auto – wat ervoor zorgt dat je er anders mee omgaat dan met een auto van een anoniem verhuurbedrijf.”
Geïnspireerd door AirBnB
SnappCar is vergelijkbaar met AirBnB. Pascal: “Dat zijn onze helden. We hebben ze zien starten in de Verenigde Staten, en we zagen een vergelijkbaar initiatief in Australië. We wilden meegaan in de trend van Collaborative Consumption, de verschuiving van bezit naar gebruik.” In plaats van accommodatie werden het auto’s. Pascal: “De verhuurder bepaalt zijn huurprijs. De huurder betaalt vervolgens deze prijs, plus vijf euro transactiekosten,17,5% commissie en 12,5% verzekeringspremie. De gemiddelde verhuurprijs bij een verhuurbedrijf ligt rond de zestig euro per dag. Bij SnappCar kom je zo rond de veertig euro uit.”
Gebruikers en concurrentie
SnappCar heeft nu tegen de tienduizend gebruikers: duizend verhuurders en negenduizend huurders. Pascal: “Het groeit behoorlijk door. We hebben vooral veel gebruikers in de grote steden. Budget Rent a Car en Greenwheels en zijn voorbeelden van concurrenten. Pascal: “Deels dan. Greenwheels-abonnementhouders huren een auto meestal voor een paar uur, willen ze een paar dagen over een auto beschikken dan zijn ze bij ons goedkoper uit.”
Gunfactor en een beter milieu
Naast de lagere kosten, het gemak en de transparantie waarmee je een auto huurt, zien we dat SnappCar gewaardeerd wordt door de gunfactor. Je gunt iemand een bijverdienste in plaats van dat je geld naar een anoniem bedrijf gaat. Als autobezitter verdien je een deel van de kosten terug en je doet iemand een plezier. Daarnaast is het goed voor het milieu omdat er minder auto’s geproduceerd worden. SnappCar is een concept dat geen extra auto’s toevoegt, maar beter gebruikmaakt van wat we samen hebben.”
Doelstellingen voor de komende jaren
SnappCar staat voor grote uitdagingen. Pascal: “We willen de community nog beter neerzetten in Nederland. In aantal auto’s gaan we volgend jaar Greenwheels voorbij. En het buitenland lonkt – nummer 1 of 2 Car Sharing speler van Europa worden is de ambitie.” Deze week lanceert SnappCar daarnaast samen met strategische partner Athlon Car Lease, SnappCar Business. “Hetzelfde idee, maar dan voor leaseauto’s. Bij bedrijven staan immers honderden auto’s per dag niets te doen, terwijl dagelijks taxi’s en huurauto’s worden geregeld. We starten met verhuur tussen collega’s. De inkomsten worden gedeeld tussen het bedrijf en de leaserijder. Zo kan een leaserijder een deel van zijn bijtelling terugverdienen en het bedrijf veel geld besparen op reiskosten.”
Tot aan het begin van de Accenture Innovation Awards van 2013 belicht ik elke week een opvallend concept van de editie die achter ons ligt. Bijvoorbeeld over een van de dertig concepten die zich presenteerden op de Innovatiemarkt. De AIA-website staat nu in het teken van een sfeerimpressie van de prijsuitreiking tijdens het Innovation Event op 8 november 2012. Bovendien vind je op de site alle 1400 ingeschreven concepten terug.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!