Accenture Innovation Awards Concept van de Week– InterACT: gametechnologie voor trainingssimulatie

Politieagent, trambestuurder of beveiliger worden – vaak een jongensdroom maar de realiteit is keihard. Je kunt het gerust gevaarlijke beroepen noemen. 93% van alle Nederlandse conducteurs in het OV heeft minimaal een keer per jaar te maken met verbaal agressief gedrag, meer dan tien procent met fysiek geweld. Training is de beste voorbereiding. InterACT van IC3D Media, winnaar van de Public Service-juryprijs, doet dat met software.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Loren Roosendaal, CEO van : “ is interactieve trainingssoftware waarmee allerlei complexe incidenten kunnen worden geoefend. Het bedrijf begon zes jaar geleden, we wilden vooral 3D-technologie toegankelijk maken voor sectoren die daar tot dan toe onbekend mee waren. Er zijn heel veel beroepen waarin snelle keuzes van levensbelang kunnen zijn, en die leer je niet uit een boekje.”

Grote brandende olietanker
Loren: “We konden InterACT realiseren dankzij van Agentschap NL. Eind 2010 kwam het ministerie van Economische Zaken met de vraag om een oplossing te bedenken om openbare veiligheidssituaties te trainen. Het gat was enorm: op dat moment bestond alleen trainingssoftware over grote strategische situaties. Zo van: ‘we nemen allemaal een kopje thee, we kijken naar een grote brandende olietanker en bedenken in een minuutje wat we allemaal gaan doen’. Dat kan veel interactiever. Na onze inschrijving bij SBIR bleken we te behoren tot de veertien van achtentachtig projecten die een haalbaarheidsstudie mochten doen. Op basis van deze haalbaarheidsstudieontvingen we een overheidsaanbesteding om de eerste versie van InterACT te ontwikkelen.

Script en trainingspakket
Al snel kwam interesse van tramconducteurs, die net als politieagenten of beveiligers soms in fracties van seconden keuzes moeten maken. Na inventarisatie van het aantal trainees, de wensen, en de inbreng van gedragspsychologen, schrijven we een script waaruit een trainingspakket voortkomt. De aanvrager neemt dit af als ‘software as a service’ en betaalt een bedrag per getrainde medewerker per jaar. Individuele scores zijn inzichtelijk, zodat te zien is wie in vorm is. Wat we eigenlijk verkopen is zekerheid, wat is er nu mooier dan als organisatie te kunnen zeggen dat je medewerkers grondig getraind zijn?”

Mens versus machine
Loren: “Het enige alternatief voor ons concept is trainen met acteurs. Dat brengt hoge kosten met zich mee en veel logistiek geregel. De meeste conducteurs maken zo’n training dan ook maar één keer mee – maar de clue van leren is herhalen. Natuurlijk is het met acteurs levensecht en fysieker, de toegevoegde waarde van InterACT is dat het zorgt dat de keuzes die je maakt altijd heel goed en to the point zijn. Mens en machine vullen elkaar aan in plaats van dat we streven naar vervanging door acteurs.”

Wetenschappelijke onderbouwing
Inmiddels lopen pilots bij de politieacademie en het GVB. Opvallend is de interesse vanuit wetenschappelijke hoek. Loren: “Bij de GVB-pilot is de VU betrokken, Aangetoond is dat InterACT zo interactief en realistisch is dat het dezelfde fysiologische stress op het lichaam veroorzaakt als in echte situaties. Cruciaal voor het nut van InterACT – aangezien het het leereffect enorm versterkt. Inmiddels heeft de VU een onderzoeksgroep opgericht die de komende drie jaar specifiek nagaat hoe het komt dat de game- en reallife-stress zo precies overeenkomen, en wat de verdere impact hiervan is.”

Vooruitzicht
Loren: “In maart loopt de aanbestedingsperiode af. Dan moeten we op eigen kracht door. We zien graag dat de pilotprojecten vast onderdeel worden in de organisaties. Verder willen we een stuk of drie andere grote partijen benaderen, als InterACT daar eind 2013 draait is het jaar zeer geslaagd. Dan is voor mij bewezen dat het concept echt een verschil maakt.”

Tot aan het begin van de Accenture Innovation Awards van 2013 belicht ik elke week een opvallend concept van de editie die achter ons ligt. Bijvoorbeeld over een van de dertig concepten die zich presenteerden op de Innovatiemarkt. De staat nu in het teken van een sfeerimpressie van de prijsuitreiking tijdens het Innovation Event op 8 november 2012. Bovendien vind je op de site alle 1400 ingeschreven concepten terug.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie