YoungVotes: nieuw continu marktonderzoek onder jongeren
Onderzoeksbureau De Vos & Jansen is de bedenker van dit onderzoek, dat tweemaal per jaar onder minimaal 1.500 jongeren zal worden gehouden.
Met YoungVotes wordt op een continu basis onderzoek verricht naar de beleving, mening en het gedrag van jongeren. Een breed scala aan onderwerpen wordt daarbij gedekt, van algemeen tot zeer specifiek. Bij de launch van YoungVotes vandaag werden de eerste resultaten gepresenteerd.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisJongeren raadplegen ’s ochtends het meest de televisie (42 procent), dan de radio (37 procent), de krant (30 procent), het internet (20 procent), de mobiele telefoon (18 procent) en een tijdschrift (twee procent). Bij de meest bekeken televisiezenders staat Net5 bovenaan met 68,9 procent, gevolgd door RTL4 met 66,4 procent. Talpa sluit de rij van zenders met slechts twee procent. De gratis kranten Spits (35,9 procent) en Metro (33,6 procent) worden veruit het meest gelezen. Een op de vijf jongeren leest geen krant.
Uniek aan de opzet van het onderzoek is volgens de Vos & Jansen dat er een groot aantal scholen bij het project is betrokken. Daarnaast worden gegevens betrokken uit een grote groep werkende jongeren én gaat YoungVotes het land in met de Researchbus, die festivals, scholen en events aandoet.
Wat is het verschil met YoungMentality, het onderzoek vanYoung Works, Motivaction en Sanoma?Ronald Jansen, directeur van De Vos & Jansen: ‘Het grootste verschil is dat dit een volledig onafhankelijk onderzoek is, we hebben niet te maken met exploitanten in wiens opdracht wij het onderzoek uitvoeren. De jongeren komen ook niet uit een bestaande database, zijn niet verbonden met titels en dergelijke. We zoeken zelf de respondenten.’
Het onderzoek bestaat uit twee grote metingen per jaar en op kleinere schaal zal er adhoc-peilingen worden gedaan over bepaalde thema’s, bijvoorbeeld politiek. Partners uit het bedrijfsleven kunnen het marktonderzoekbureau vragen een adhoc-peiling uit te voeren.‘We zullen op korte termijn internationaal gaan met het onderzoek. Een internationale opzet via een netwerk van internationale partners’, aldus Ronald Jansen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid