Overslaan en naar de inhoud gaan

Winst RTL Group 53 procent omhoog - UPDATE

De netto winst van het Europese mediaconcern RTL Group kwam in de eerste helft van dit jaar uit op 418 miljoen euro.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat is bijna 53 procent meer vergeleken met het eerste half jaar van 2012. De winstcijfers werden donderdag door RTL bekendgemaakt.

related partner content for mobile comes here

De omzet van de mediagroep daalde iets, met 1,3 procent tot 2,78 miljard euro. Ook RTL heeft te kampen met een daling van de inkomsten uit tv-reclame.

Toch wist RTL Group een verbetering van het bedrijfsresultaat te verwezenlijken van 9 procent in vergelijking met vorig jaar. Het ging naar 552 miljoen euro. Dat de winst zo'n enorme stap vooruit maakte, kwam door het vrijvallen van een voorziening uit 2012 van in totaal 72 miljoen euro.

RTL Nederland wist stabiel te blijven. Ondanks dat Nederlandse adverteerders 5,6 procent minder uitgave aan advertising op televisie (inschatting RTL Group), behaalde Bert Habets en de zijnen een bedrijfsresultaat (EBITDA) van 38 miljoen euro.

RTL Nederland wist een prime time kijkerspubliek van 32,4 procent in de doelgroep 20-49 te behouden. RTL Group meldt in het persbericht over de halfjaarcijfers ook dat RTL Nederland een voorsprong van 12,1 procent heeft weten te behouden op SBS.

Bert Habets zei onlangs in een gesprek met Adformatie dat de strategie van RTL Nederland erop is gericht om het kijkersaandeel te doen laten groeien. Hij voegde daaraan toe dat dat wel een uitdaging is in de huidige 'supercompetitieve markt'. Hij doelde onder meer op de komst van de open zender Fox en de opkomst van betaaltelevisie. Habets: 'Dat vraagt om een extra tandje erbij.'

Habets benadrukte overigens dat het voor RTL Nederland nóg belangrijker is om een stabiele partner te zijn voor mediabureaus en adverteerders. Habets: 'Dat gaat ons de komende tijd lukken.'

Meer overnames op komst
In een toelichting op de halfjaarcijfers zegt Habets dat het Nederlandse medialandschap met de komst van buitenlandse partijen een volgende fase ingaat. Volgens hem staat RTL sterk om ook in deze fase aan kop te gaan: 'De overname van Videoland is zeker niet de laatste belangrijke stap die van ons is te verwachten dit jaar. We blijven meebewegen met de groeiende behoefte van de consument aan meer zelfregie.'

Habets stelt in zijn toelichting vast dat het sterk houden van de core business van RTL in deze tijd niet genoeg is: 'Ik constateer dat de digitale transformatie van onze samenleving en met name van het medialandschap game changing consequenties heeft en dat proces is nog lang niet ten einde.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in