
De bekendste reviewwebsite is iens.nl, hierop staan ook de meeste recensies. Toch zijn er een aantal trends te spotten binnen de restaurant reviewsites:
- Iens lijkt te zijn ingehaald door eet.nu
- Google places lijkt zich zeer sterk te focussen op recensies
- Toetreding internationale recensiesites in Nederland. O.a. Yelp en Tupalo
- Facebook places komt er aan met een social review functie.
Er is onderzoek gedaan om de huidige stand van zaken bij restaurant review sites in kaart te brengen.
Het onderdoek is uitgevoerd door Media Intelligence Lab en bevat vooral descriptive statistics; toch geven deze al een aantal leuke insights. Voor het onderzoek is een steekproef van 215 restaurants genomen (n=215). Onderzoek is gehouden onder de grotere restaurant review sites (7 sites).
Vacatures
Specialist Online Marketing
FirdaAllround Communicatieadviseur (28-32 uur)
CTGBContent Creative- RTL Tonight
Banijay Benelux.comResults:
In hoeverre komen de restaurants voor op de review site:
N=215
Het blijkt dat de meeste restaurant terug te vinden zijn op Google Places
In hoeverre worden restaurants gereviewed op recensie sites?
N=215
Wederom lijkt Google Places de grootste, dit komt omdat Google reviews van andere sites gebruikt. Met enkel eigen reviews heeft eet.nu het grootste aantal gereviewde restaurants.
Op welke site staan de meeste recensies?
N=215
Op Iens.nl blijken de meeste recensies te staan. Gemiddeld bijna 12 per restaurant, meer dan Google Places en bijna 2 keer zo veel als eet.nu.
Hoe hoog scoort een gemiddeld restaurant?
N=215
De restaurant ratings schommelen tussen een 7 en een 8. Gemiddeld scoort een restaurant een cijfer van 7,55.
Verdeling van de ratings
N=467 recensies
Bijna de helft van alle ratings is tussen de 7 en de 8. 30% zit daar zelfs nog boven. Slechts 7% scoort lager dan een 6.
Verband tussen rating cijfer en aantal ratings
N=415 recensies
Er blijkt een negatief verband te zijn tussen het rating cijfer en het aantal ratings; hoe meer ratings, des te lager het cijfer.
Discussie:
Google Places blijkt de meeste restaurants te reviewen, dit komt omdat ze niet alleen hun eigen reviews weergeven, maar ook reviews tonen van andere reviewsites. Google zal een steeds dominantere plaats innemen als reviewwebsite.
Iens.nl heeft de meeste ratings, dit is te verklaren omdat de site al lang bestaat en nog steeds erg druk wordt bezocht.
Het gemiddelde restaurant cijfer van een 7,5 lijkt erg hoog. Of Nederland bestaat voor 93% uit goede restaurants, of er is iets mis met de objectiviteit.
Cijfers worden vaak niet alleen bepaald aan de hand van customer reviews en ratingmethodes zijn vaak onduidelijk.
Ook is het mogelijk dat restaurants zichzelf hoge ratings geven om zo beter over te komen. De insight dat de eerste ratings vaak de hoogste zijn kan dit vermoeden kracht bij zetten.
Via Facebook Places kunnen binnenkort reviews gevonden worden van vrienden over restaurants. Op deze manier is anoniem reviewen niet meer mogelijk, dit zou de betrouwbaarheid van de reviews significant kunnen verhogen.
Maar tot die tijd geld het advies: reviewsites kunnen een goede indicator zijn, maar houd je er niet te veel aan vast, je weet pas of een restaurant goed is, als je er zelf bent geweest!
Onderzoek is uitgevoerd door mediaintelligencelab en in zijn volledigheid terug te vinden op www.mediaintelligencelab.nl
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee