Overslaan en naar de inhoud gaan

Where can I get a decent Dinner (review) in this town!?

Tegenwoordig zijn er steeds meer websites die restaurants reviewen en deze websites krijgen steeds meer invloed.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De bekendste reviewwebsite is iens.nl, hierop staan ook de meeste recensies. Toch zijn er een aantal trends te spotten binnen de restaurant reviewsites:
- Iens lijkt te zijn ingehaald door eet.nu
- Google places lijkt zich zeer sterk te focussen op recensies
- Toetreding internationale recensiesites in Nederland. O.a. Yelp en Tupalo
- Facebook places komt er aan met een social review functie.

Er is onderzoek gedaan om de huidige stand van zaken bij restaurant review sites in kaart te brengen.
Het onderdoek is uitgevoerd door Media Intelligence Lab en bevat vooral descriptive statistics; toch geven deze al een aantal leuke insights. Voor het onderzoek is een steekproef van 215 restaurants genomen (n=215). Onderzoek is gehouden onder de grotere restaurant review sites (7 sites).

Results:

In hoeverre komen de restaurants voor op de review site:

N=215
Het blijkt dat de meeste restaurant terug te vinden zijn op Google Places

In hoeverre worden restaurants gereviewed op recensie sites?

N=215
Wederom lijkt Google Places de grootste, dit komt omdat Google reviews van andere sites gebruikt. Met enkel eigen reviews heeft eet.nu het grootste aantal gereviewde restaurants.

Op welke site staan de meeste recensies?

N=215
Op Iens.nl blijken de meeste recensies te staan. Gemiddeld bijna 12 per restaurant, meer dan Google Places en bijna 2 keer zo veel als eet.nu.

Hoe hoog scoort een gemiddeld restaurant?

N=215

De restaurant ratings schommelen tussen een 7 en een 8. Gemiddeld scoort een restaurant een cijfer van 7,55.

Verdeling van de ratings

N=467 recensies

Bijna de helft van alle ratings is tussen de 7 en de 8. 30% zit daar zelfs nog boven. Slechts 7% scoort lager dan een 6.

Verband tussen rating cijfer en aantal ratings

N=415 recensies

Er blijkt een negatief verband te zijn tussen het rating cijfer en het aantal ratings; hoe meer ratings, des te lager het cijfer.

Discussie:
Google Places blijkt de meeste restaurants te reviewen, dit komt omdat ze niet alleen hun eigen reviews weergeven, maar ook reviews tonen van andere reviewsites. Google zal een steeds dominantere plaats innemen als reviewwebsite.

Iens.nl heeft de meeste ratings, dit is te verklaren omdat de site al lang bestaat en nog steeds erg druk wordt bezocht.

Het gemiddelde restaurant cijfer van een 7,5 lijkt erg hoog. Of Nederland bestaat voor 93% uit goede restaurants, of er is iets mis met de objectiviteit.
Cijfers worden vaak niet alleen bepaald aan de hand van customer reviews en ratingmethodes zijn vaak onduidelijk.
Ook is het mogelijk dat restaurants zichzelf hoge ratings geven om zo beter over te komen. De insight dat de eerste ratings vaak de hoogste zijn kan dit vermoeden kracht bij zetten.

Via Facebook Places kunnen binnenkort reviews gevonden worden van vrienden over restaurants. Op deze manier is anoniem reviewen niet meer mogelijk, dit zou de betrouwbaarheid van de reviews significant kunnen verhogen.

Maar tot die tijd geld het advies: reviewsites kunnen een goede indicator zijn, maar houd je er niet te veel aan vast, je weet pas of een restaurant goed is, als je er zelf bent geweest!

Onderzoek is uitgevoerd door mediaintelligencelab en in zijn volledigheid terug te vinden op

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in