‘Verantwoord ondernemen blijkt vaak pr-speeltje’
Dat meldde De Telegraaf zaterdag jl. Voor het onderzoek werden wereldwijd managers ondervraagd over de inspanningen op het gebied van duurzaam ondernemen. Daarbij gaf 31% van de managers toe dat hun inzet om meer aan duurzaamheid te doen meer om communicatie draaide dan om daadwerkelijke veranderingen. Volgens de onderzoeker getuigt een dergelijke benadering van duurzaamheid niet van lange termijn visie. De belangen van aandeelhouders, de maatschappij en het milieu kunnen nu eenmaal niet meer los van elkaar worden gezien. Aandacht voor slechts één van deze gebieden, ten koste van de twee andere, brengt op lange termijn de winstgevendheid van het bedrijf in gevaar, zegt hij bij de publicatie van een rapport over duurzaam ondernemen dat onder auspiciën van BT en internetspecialist Cisco werd opgesteld.
Hoewel duurzaamheid ondertussen stevig op veel bestuursagenda's staat en organisaties met elkaar strijden om een 'verantwoordelijke' reputatie, blijken veel bedrijven nog steeds geen manier te hebben gevonden om duurzaamheid commercieel in te zetten. Slechts een op de vijf ondervraagden gaf aan dat hun winstgevendheid verbeterde door zich meer toe te leggen op duurzaam ondernemen. iet zo verwonderlijk is dan ook dat slechts 33% van de ondervraagden toegaf dat hun bedrijf zich alleen met duurzaamheid bezighoudt in markten waarin verwacht wordt dat het positief zou werken bij de klanten.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaDoor te focussen op duurzaam ondernemen kunnen organisaties volgens Rodriquez innoveren, zich onderscheiden van concurrenten en succesvol zijn. Aan het rapport werkten academici mee uit China, Singapore, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.
Het rapport is te vinden op www.biggerthinking.com
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid