Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Verantwoord ondernemen blijkt vaak pr-speeltje’

Voor veel ondernemers is duurzaam ondernemen meer een kwestie van imago oppoetsen dan dat zij zich daadwerkelijk zorgen maken over het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldde De Telegraaf zaterdag jl. Voor het onderzoek werden wereldwijd managers ondervraagd over de inspanningen op het gebied van duurzaam ondernemen. Daarbij gaf 31% van de managers toe dat hun inzet om meer aan duurzaamheid te doen meer om communicatie draaide dan om daadwerkelijke veranderingen. Volgens de onderzoeker getuigt een dergelijke benadering van duurzaamheid niet van lange termijn visie. De belangen van aandeelhouders, de maatschappij en het milieu kunnen nu eenmaal niet meer los van elkaar worden gezien. Aandacht voor slechts één van deze gebieden, ten koste van de twee andere, brengt op lange termijn de winstgevendheid van het bedrijf in gevaar, zegt hij bij de publicatie van een rapport over duurzaam ondernemen dat onder auspiciën van BT en internetspecialist Cisco werd opgesteld.

related partner content for mobile comes here

Hoewel duurzaamheid ondertussen stevig op veel bestuursagenda's staat en organisaties met elkaar strijden om een 'verantwoordelijke' reputatie, blijken veel bedrijven nog steeds geen manier te hebben gevonden om duurzaamheid commercieel in te zetten. Slechts een op de vijf ondervraagden gaf aan dat hun winstgevendheid verbeterde door zich meer toe te leggen op duurzaam ondernemen. iet zo verwonderlijk is dan ook dat slechts 33% van de ondervraagden toegaf dat hun bedrijf zich alleen met duurzaamheid bezighoudt in markten waarin verwacht wordt dat het positief zou werken bij de klanten.

Door te focussen op duurzaam ondernemen kunnen organisaties volgens Rodriquez innoveren, zich onderscheiden van concurrenten en succesvol zijn. Aan het rapport werkten academici mee uit China, Singapore, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

Het rapport is te vinden op

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in