Deze zou in China beslist niet door de censuur zijn gekomen...


... en niet alleen vanwege het gephotoshopte Mao-portret. China moge dan tegenwoordig een socialistische markteconomie zijn waar reclame nog wel eens een potje mag breken, maar van Mao moeten marketers met hun vieze vingers afblijven. Zelfs in Spanje, waar deze campagne te aanschouwen was.
Overigens waren het niet officiele organen maar de Chinese blogosfeer die het eerst schande sprak van de campagne. Mao is nog steeds populair bij grote delen van de Chinese bevolking.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSPrompt daarop kwam de Chinese regering in't geweer, die minstens zo veel aanstoot nam aan de body copy met teksten als 'geef de Keizer wat des Keizers is.' Maar de absolute uitsmijter is de claim 'Het is waar, wij zijn leiders, maar bij ons houdt de revolutie nooit op.'
'Bij ons ook niet,' zei China (dat is nog steeds met kracht de officiele lijn), en diende een protest in, waarop Citroen braaf enkele krokodilletranen van spijt plengde. Maar het doel was natuurlijk allang bereikt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid