Overslaan en naar de inhoud gaan

Tv-markt groeit tegen trend in

De bestedingen voor tv-reclame blijven groeien. In het eerste kwartaal van dit jaar is de netto-omzet gegroeid met vijf procent ten…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De sterkste groei wordt gerealiseerd door banken en verzekeringen, de telecomsector en de levensmiddelenbranche. Dit meldt Spot, de brancheorganisatie voor de Nederlandse tv-reclame bedrijven. De groei ligt boven de verwachtingen en is onderscheidend ten opzichte van de totale mediamarkt. Tijdschriften en dagbladen laten in het eerste kwartaal namelijk een omzetdaling zien van respectievelijk 14,3 en 10,5 pct in de eerste twaalf weken van dit jaar ten opzichte dezelfde periode vorig jaar [bron: BBC, let wel: brutobestedingen voor nationale merken diensten, red.].

related partner content for mobile comes here

Spot baseert zich bij haar rapportage op omzetcijfers die de tv-exploitanten zelf opgeven. Diezelfde exploitanten verwachten dat ze de groei in het vervolg van het jaar kunnen vasthouden. De afgesloten jaarcontracten met adverteerders voor 2002 wijzen daar volgens hen op.

De crisissfeer van het najaar van 2001 is, naar eigen zeggen, verdwenen. Wel wordt in de tv-branche gestreefd naar een grotere flexibiliteit. De reclamecampagnes op tv worden in tegenstelling tot voorgaande jaren pas op het allerlaatste moment geboekt. De groei van vijf pct ligt in het verlengde van de groeitrend van de afgelopen jaren.

Spot publiceerde in januari de omzetcijfers over 2001. In dat jaar werd een reclame-omzet van 681 miljoen euro gerealiseerd. Na een moeilijk eerste en tweede kwartaal werd in het vierde kwartaal al een herstel waargenomen. Dit herstel zet zich nu dus voort in het eerste kwartaal van 2002.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in