Tv-markt groeit tegen trend in
De sterkste groei wordt gerealiseerd door banken en verzekeringen, de telecomsector en de levensmiddelenbranche. Dit meldt Spot, de brancheorganisatie voor de Nederlandse tv-reclame bedrijven. De groei ligt boven de verwachtingen en is onderscheidend ten opzichte van de totale mediamarkt. Tijdschriften en dagbladen laten in het eerste kwartaal namelijk een omzetdaling zien van respectievelijk 14,3 en 10,5 pct in de eerste twaalf weken van dit jaar ten opzichte dezelfde periode vorig jaar [bron: BBC, let wel: brutobestedingen voor nationale merken diensten, red.].
Spot baseert zich bij haar rapportage op omzetcijfers die de tv-exploitanten zelf opgeven. Diezelfde exploitanten verwachten dat ze de groei in het vervolg van het jaar kunnen vasthouden. De afgesloten jaarcontracten met adverteerders voor 2002 wijzen daar volgens hen op.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe crisissfeer van het najaar van 2001 is, naar eigen zeggen, verdwenen. Wel wordt in de tv-branche gestreefd naar een grotere flexibiliteit. De reclamecampagnes op tv worden in tegenstelling tot voorgaande jaren pas op het allerlaatste moment geboekt. De groei van vijf pct ligt in het verlengde van de groeitrend van de afgelopen jaren.
Spot publiceerde in januari de omzetcijfers over 2001. In dat jaar werd een reclame-omzet van 681 miljoen euro gerealiseerd. Na een moeilijk eerste en tweede kwartaal werd in het vierde kwartaal al een herstel waargenomen. Dit herstel zet zich nu dus voort in het eerste kwartaal van 2002.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid