Transmedia: in den beginne was er Star Trek
De schrijvers van kaskrakers als CSI, Lost en Heroes zijn het er met elkaar over eens: over vijf jaar kijkt de Amerikaanse consument niet meer naar (bijvoorbeeld) NBC maar downloadt hij een NBC-serie op een willekeurig draagbaar apparaat, tegen een geringe vergoeding.
‘Transmedia’ is het toverwoord, en daarbij draait alles om commercieel interessante dwarsverbanden. Je bekijkt bijvoorbeeld eerst een aflevering van de serie Heroes en kunt dan desgewenst een van de karakters verder volgen in een show of boek. En nadat je Lost hebt gevolgd, speel je een online game waarin de geschiedenis van het Lost-eiland centraal staat. De basis van deze transmedia-uitwaaiering ligt in het succes van Star Trek-series als The Next Generation en Deep Space Nine.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Toen de serie Star Trek in 1968 dreigde te stoppen, schreven fans brieven en ontwikkelden ze vervolgplots. Ze wilden meer en werden co-creators van het verhaal. Veertig jaar later wordt voortgeborduurd op dit concept. En nu worden daar dankbaar nieuwe media bij ingezet.
Bron: Fast Company
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid