Overslaan en naar de inhoud gaan

Transmedia: in den beginne was er Star Trek

In de VS werken de schrijvers van tv-series en films aan nieuwe transmediale concepten.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De schrijvers van kaskrakers als CSI, Lost en Heroes zijn het er met elkaar over eens: over vijf jaar kijkt de Amerikaanse consument niet meer naar (bijvoorbeeld) NBC maar downloadt hij een NBC-serie op een willekeurig draagbaar apparaat, tegen een geringe vergoeding.

related partner content for mobile comes here

‘Transmedia’ is het toverwoord, en daarbij draait alles om commercieel interessante dwarsverbanden. Je bekijkt bijvoorbeeld eerst een aflevering van de serie Heroes en kunt dan desgewenst een van de karakters verder volgen in een show of boek. En nadat je Lost hebt gevolgd, speel je een online game waarin de geschiedenis van het Lost-eiland centraal staat. De basis van deze transmedia-uitwaaiering ligt in het succes van Star Trek-series als The Next Generation en Deep Space Nine.

Toen de serie Star Trek in 1968 dreigde te stoppen, schreven fans brieven en ontwikkelden ze vervolgplots. Ze wilden meer en werden co-creators van het verhaal. Veertig jaar later wordt voortgeborduurd op dit concept. En nu worden daar dankbaar nieuwe media bij ingezet.
Bron: Fast Company

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in