Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Total-cost-of-ownership is niet toereikend’

Zelfs total-cost-of-ownership is niet toereikend om de waarde van een product of dienst voor een klant te bepalen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wynstra: ‘Op dit moment wordt customer value veelal benaderd vanuit een meer transactioneel perspectief. Er wordt vooral gekeken naar de waarde van een individueel product of dienst. Mijn onderzoek is een review van bestaand onderzoek. Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat er nog een andere wetenschappelijke stroming is die veel meer kijkt naar de waarde van klant/leveranciersrelaties, maar in de praktijk zie ik daar nog weinig van terug.’

related partner content for mobile comes here

Wat hebben marketeers concreet aan de conclusies in uw onderzoek?‘Voor marketeers kan het belangrijke input geven om na te denken over de waarde die ze aan klanten kunnen leveren. Kijkt een klant specifiek naar de waarde van een product, of kijkt hij meer naar de waarde van de relatie? Je kunt je voorstellen dat in bepaalde markt- of klantsegmenten een afnemer niet alleen de afweging maakt wat nu de waarde is van een specifiek product van die ene leverancier. Zo’n klant kijkt wellicht nog meer naar de langetermijnwaarde van zo’n leverancier. Als je als marketeer een goed beeld hebt hoe die waarde voor een klant eruit ziet, dan kun je daarop beter inspelen met je marketinginstrumentarium.’

Volgens Wynstra zouden marketeers nadrukkelijker moeten kijken wat voor hun afnemers de belangrijkste aankoopcriteria zijn. ‘Er bestaat op dit moment in de markt het idee, vooral binnen de consultancy, dat je vooral moet kijken naar de total-cost-of-ownership van een product. Dat je niet alleen de kwaliteiten van je product tegenover klanten benadrukt, maar ook wat het product in termen van dollars of euro’s voor een klant betekent. Er zijn alleen genoeg situaties denkbaar waarbij het berekenen van die total-cost-of-ownership niet genoeg is. Omdat een afnemer meer kijkt naar de kwalitatieve aspecten van de gehele relatie.’

Het gehele interview over de waarde van total cost of ownership in b-t-b-markten, staat in het novembernummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat woensdag 9 november op de mat valt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in