‘Superfood’-markt is voorlopig booming
‘Superfood’als goji- en Açaí-bessen. Producten in het superfood-segment zijn rijk aan speciale voedingswaarden en phytochemicals zoals anti-oxidanten waarvan wordt gezegd dat ze de gezondheid verbeteren en ziektes voorkomen/tegengaan.
Meer dan vijftig procent van de ondervraagde Europese en Amerikaanse consumenten gaf aan dat ze in 2006 meer actieve stappen hebben ondernomen om gezonder te eten en drinken. Datamonitor verwacht dat rond 2011 de functionele voedsel- en drankenmarkt verdubbeld zal zijn in vergelijking met 2001.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaDe acai-, en goji-bessen en granaatappels zijn sterk in populariteit gestegen. Vooral de laatste vrucht is populair. In de periode januari 2005-mei 2007 was er een stijging van 500 procent te zien in producten waarin granaatappel een ingrediënt is. Maar Datamonitor verwacht dat op korte termijn de fakkel door een ander ingrediënt wordt overgenomen. Het is voor spelers in deze markt handig daarop in te springen.
Soja-producten zijn in aantal meer dan verdriedubbeld in Europa in de periode 2001-2006. Noten en zaden worden ook steeds populairder, als gezond alternatief voor de snack.
Datamonitor ziet een aantal factoren voor de groeiende populariteit van superfood. De consument is van mening dat het consumeren van verse producten de belangrijkste voorwaarde is voor een gezond dieet. Daarnaast is er een groeiende vraag nieuwe smaken.
Een nadeel van deze groeiende vraag naar (exotische) producten is dat de producten vaak van ver komen en hoge kosten met zich meebrengen en carbon footprints achterlaten. Het tegenargument dat hiervoor wordt gebruikt is dat superfood is economische opzicht helpt het regenwoud in leven te houden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid