Standaard versus variatie


Jim Stengel, verantwoordelijk voor de global brand-ontwikkeling van P&G, legt uit dat het echte doel is om merkleider te zijn in de voor P&G relevante categorieën. De ene keer lukt dat wereldwijd met een enkel merk, de andere keer zijn er meer merken voor nodig met verschillende positioneringen. Wat hem betreft spreken we hier over een continuüm ergens tussen totale standaardisatie en totale aanpassingen aan lokale voorwaarden. Er is geen pasklaar recept voor iedereen.
Intussen is de reorganisatie van P&G tot een bedrijf met wereldwijd opererende business units en bijbehorende managers vergevorderd. Geen probleem, volgens Stengel, zolang het bedrijf leert van klappen. Zo moest het bedrijf in Mexico de beslissing om de merknaam Escuda te vervangen door Safeguard terugdraaien, om een dramatische verschrompeling van het marktaandeel te stoppen. Dat hielp.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Hoe vindt het wereldwijd centraal georganiseerde P&G zijn lokale marketingtouch?
Alle marketingmanagers moeten een poosje meedraaien in regionale retailsalesteams en verder gaat het erom flexibel te blijven. Er kan zelfs best een keer lokaal een campagne ontwikkeld worden. Toch denkt Stengel liever aan samenwerking met wereldwijd opererend bureaus die op hun beurt in staat zijn campagnes af te stemmen op lokale condities. Het is een kwestie van nog een keer heel goed kijken naar wat je als fabrikant per se wilt standaardiseren, bijvoorbeeld in de productie. Dat zijn de harde punten. Alles wat weinig extra kost om te variëren voor een lokale markt, kan dus ook variëren voor die markt
<#FONT SIZE=1>Bron: advertising age<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid