Overslaan en naar de inhoud gaan

Standaard versus variatie

Procter & Gamble maakt pas op de plaats bij het ontwikkelen van global brands. ‘Het is een middel, geen doel op zich’, is de voorlopige…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Jim Stengel, verantwoordelijk voor de global brand-ontwikkeling van P&G, legt uit dat het echte doel is om merkleider te zijn in de voor P&G relevante categorieën. De ene keer lukt dat wereldwijd met een enkel merk, de andere keer zijn er meer merken voor nodig met verschillende positioneringen. Wat hem betreft spreken we hier over een continuüm ergens tussen totale standaardisatie en totale aanpassingen aan lokale voorwaarden. Er is geen pasklaar recept voor iedereen.

related partner content for mobile comes here

Intussen is de reorganisatie van P&G tot een bedrijf met wereldwijd opererende business units en bijbehorende managers vergevorderd. Geen probleem, volgens Stengel, zolang het bedrijf leert van klappen. Zo moest het bedrijf in Mexico de beslissing om de merknaam Escuda te vervangen door Safeguard terugdraaien, om een dramatische verschrompeling van het marktaandeel te stoppen. Dat hielp.

Hoe vindt het wereldwijd centraal georganiseerde P&G zijn lokale marketingtouch?
Alle marketingmanagers moeten een poosje meedraaien in regionale retailsalesteams en verder gaat het erom flexibel te blijven. Er kan zelfs best een keer lokaal een campagne ontwikkeld worden. Toch denkt Stengel liever aan samenwerking met wereldwijd opererend bureaus die op hun beurt in staat zijn campagnes af te stemmen op lokale condities. Het is een kwestie van nog een keer heel goed kijken naar wat je als fabrikant per se wilt standaardiseren, bijvoorbeeld in de productie. Dat zijn de harde punten. Alles wat weinig extra kost om te variëren voor een lokale markt, kan dus ook variëren voor die markt

< SIZE=1>Bron: advertising age<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in