Overslaan en naar de inhoud gaan

Precies dezelfde winnaars Sustainable Brand Index als vorig jaar

De overall winnaar - het meest duurzame merk van Nederland - is opnieuw Tony’s Chocolonely.
Tony's Chocolonely bond onlangs Albert Heijn aan zijn 'Open Chain'
Tony's Chocolonely bond onlangs Albert Heijn aan zijn 'Open Chain'
© Tony's Chocolonely
Tony's Chocolonely bond onlangs Albert Heijn aan zijn 'Open Chain'
Tony's Chocolonely bond onlangs Albert Heijn aan zijn 'Open Chain'
© Tony's Chocolonely

Chocolademerk Tony’s Chocolonely is door Nederlandse consumenten wederom uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland, dat blijkt althans uit de Sustainable Brand Index 2019. Tony’s pakt – vanzelfsprekend – ook de koppositie in de branche levensmiddelen. De ranking wordt dit jaar voor de tweede keer gepubliceerd. Ook de winnaars per branche zijn exact hetzelfde. Dit zijn ze:

related partner content for mobile comes here
  • Overall: Tony’s Chocolonely
  • Automotive: Tesla
  • Banken: ASN Bank
  • Energie: Greenchoice
  • Levensmiddelen: Tony’s Chocolonely
  • Hotels: Van der Valk
  • Mobiliteit: ANWB
  • Restaurants: La Place
  • Detailhandel: IKEA
  • Supermarkten: Albert Heijn
  • Travel & Leisure: Landal GreenParks
  • Zorgverzekeraars: Menzis

Frontale aanval

Het is dit jaar voor het eerst dat de Sustainable Brand Index een winnaar uitroept in de categorie ‘Zorgverzekeraars’. Het is dit jaar de derde keer dat de Sustainable Brand Index wordt uitgevoerd. Het onderzoek brengt de perceptie van duurzaamheid van bekende merken in kaart, wat niet per se iets zegt over de daadwerkelijke duurzaamheid van die merken. De Zweed Erik Elvingsson Hedén is de initiatiefnemer van de SBI. Hij zei vorig jaar in een interview met Adformatie dat hij de frontale aanval inzet op het al langer bestaande duurzaamheidsonderzoek van GfK.

Albert Heijn of Plus?

Elvingsson Hedén gaf vorig jaar ook een toelichting op de discrepantie tussen de cijfers van SBI en de duurzaamheidsstudie van GfK. Bij GfK is Plus supermarkt bijvoorbeeld jaren achtereen de winnaar, (ook dit jaar weer), terwijl bij SBI Albert Heijn nu voor het derde jaar achtereen bovenaan staat. Elvingsson Hedén: ‘Zoals bij alle onderzoeken gaat het erom hoe je dingen uitvraagt, hoe je antwoorden krijgt. De vragen zijn misschien net anders, de manier waarop wij de data aggregeren, dat zou mijn inschatting zijn. Dat is ook de reden dat we het belangrijk vinden om zeer transparant te zijn over het onderzoek. Iedereen kan precies zien hoe we het doen.’

De volledige ranking (top 167) vindt u hier.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in