Overslaan en naar de inhoud gaan

(poll) Wie profiteert meeste van cross-branding actie Kitkat, Google of Nestle?

Google en Nestle doen aan cross-branding: versie 4,4 van de Google Android krijgt de naam Kitkat. In ruil staat de groene Android-mascotte…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het Google Android-team bestaat uit een stelletje zoetekauwen.
De toestellen worden vaak vernoemd naar lekkers: zo waren er eerder de Cupcake, Donut, Eclair, Froyo, Gingerbread, Honeycomb, Ice Cream Sandwich en de Jelly Bean.

related partner content for mobile comes here

En nu dus de Kitkat.

Bij de ingang van Google in Californie staan beelden van de snoepjes in de voortuin, de Kitkat-pop staat er voortaan tussen.

Volgens Google was de naam door het team van Google zelf gekozen, en komt er geen marketingdollar aan te pas: 'Dit is geen deal voor geld', aldus John Lagerling van Android global partnerships tegen de BBC (via Volkskrant). 'We wilden iets leuks en onverwachts doen'. En: ‘Iemand zei: waarom noemen we de volgende versie niet Kitkat?' Vervolgens werd contact gelegd met Nestlé en een dag later was de afspraak rond.’

Nestle bevestigt tegen de BBC de snelle beslissing en het brandingrisico dat deze deal met zich meebrengt. 'Je kan tien keer een rondje lopen rond het zwembad en je afvragen of het water warm of koud is, of je kunt zeggen: let's jump', aldus Patrice Bula, hoofd marketing van Nestlé. 'Als je een nieuwe manier van profileren uitprobeert, neem je altijd meer risico dan wanneer je voor de bekende weg kiest.'

In ruil voor het gebruik van de naam plaatst Kitkat de groene mascotte van Google Android op zijn verpakkingen. Consumenten kunnen een Google Nexus 7 tablet of cadeaubon winnen.

De afgelopen maanden werden er 50 miljoen van deze verpakkingen gedrukt. De verpakkingen zullen ook in Nederland verkrijgbaar zijn.

Wat vinden jullie, als brandingexperts, van deze deal? Slimme deal, of geldt hier 'van ruilen komt huilen'? We profiteert het meeste van deze cross-branding? Google, of Nestle?

(Beeld afkomstig van Mashable)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in