Oplage NRC stijgt
De betaalde oplage van NRC Handelsblad stijgt in het derde kwartaal van 2011 van 180.426 naar 184.917 exemplaren. Dat is bijna 4500 exemplaren meer ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor: plus 2,5 procent. Dat blijkt uit de rapportage van Hoi die dinsdag werd gepubliceerd. De groei wordt grotendeels bepaald door de deelabonnementen. Dat waren er in Q3 2010 20 duizend. Een jaar later bijna 25 duizend. De reguliere abonnementen groeiden bescheiden met 0,4 procent, 545 stuks. De oplage van NRC.Next groeide zelfs nog harder: met 6,3 procent. De titel verkocht 74.286 exemplaren, 4.409 meer dan in dezelfde periode in 2010. Bij ‘Next’ zat de stijging vooral in actieabonnementen. Dat waren er bijna 4,5 duizend meer dan vorig jaar.
Met actieabonnementen is De Persgroep helemaal gestopt, nu voor het derde kwartaal op rij. De oplageontwikkeling is voor de Persgroep-titels minder zonnig dan in de voorgaande rapportageperioden. De Volkskrant blijft min of meer op nul steken: oplage 233 duizend. Het wist wel 8,5 duizend meer abonnementen te verkopen dan vorig jaar en dat mag een positieve ontwikkeling genoemd worden. Vooral omdat het het wegvallen van de niet langer gewenste actieabonnementen ruimschoots goedmaakt. Het AD eindigde op een oplage van 390.516 exemplaren, bijna 14 duizend minder dan vorig jaar, een forse min van 3,4 procent. Vooral de abonnees haakten massaal af: min 8,4 duizend. Trouw ging terug van 91 duizend naar 89 duizend: min 2,2 procent. Het Parool ging terug van 62.590 naar 61.603 betaalde exemplaren.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaDe Telegraaf zet de duikvlucht die de vorige twee rapportageperiode zichtbaar waren (-8,0 pct en -7,5 pct), voort. In het derde kwartaal van 2010 verkocht het nog 605.255 exemplaren. In 2011 waren dat er 563.225, iets meer dan 42 duizend exemplaren minder dus: min 6,9 procent. Net als bij het AD zit de pijn bij De Telegraaf in het teruglopen van de abonnementen, bijna 31 duizend stuks. In de losse verkoop gingen bijna 8 duizend kranten minder over de toonbank.
Het Financieele Dagblad liep ruim 1300 exemplaren terug: -2,5 procent. De teruggang in reguliere abonnementen (-2.943 stuks) werd deels opgevangen door de stijging in actieabonnementen (+1207 stuks). Het Reformatorisch Dagblad en het Nederlands Dagblad daalden respectievelijk met 3,2 procent en 4,2 procent en kwamen uit op een betaalde oplage van 49.319 exemplaren en 26.963 exemplaren.
De betaalde oplage van de gezamenlijke landelijke dagbladen daalt in Q3 van 2011 van 1,72 miljoen naar 1,66 miljoen exemplaren. Een daling van 53 duizend stuks: min 3,1 procent.
De betaalde oplage van de gezamenlijke regionale dagbladen ging terug van 1,395 miljoen naar 1,359 miljoen. Een daling van 35.680 exemplaren: min 2,6 procent.
De verspreide oplage van de gezamenlijke gratis dagbladen daalden 9 procent in oplage: van 1,2 miljoen naar 973 duizend. Vooral Metro ving klappen en kon bijna 103 duizend exemplaren minder verspreiden dan een jaar eerder, van 453 duizend naar 351 duizend exemplaren, -22,6 procent. Spits ging van 310 duizend naar 291 duizend exemplaren. De Pers daarentegen wist net als de voorgaande rapportageperioden te stijgen. Het ging van 228 duizend stuks naar 256 stuks. Een plus van 27.664 exemplaren: plus 12,1 procent. Almere Vandaag daalde iets: van 78 duizend naar 74 duizend: min 2.448 exemplaren: min 3,1 procent.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid