Overslaan en naar de inhoud gaan

NtVP wenst gedragscode media bij rampen en calamiteiten

De Nederlandstalige Vereniging voor Psychotrauma (NtVP) wil richtlijnen opstellen voor de berichtgeving in de media bij rampen en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De wijze waarop media berichten over ingrijpende gebeurtenissen in de samenleving kan zowel een positieve als een negatieve invloed hebben op de gezondheid en het welzijn van de getroffenen, zo meent de vereniging. De NtVP pleit daarom voor een bewuste opstelling van de media. “Media zouden zich vooral moeten richten op feitelijke berichtgeving en zouden moeten afzien van live interviews met getroffenen of slachtoffers direct na de calamiteit,” aldus Jos Weerts, voorzitter van de NtVP.

related partner content for mobile comes here

"Het direct in beeld brengen van het leed en de ontreddering van slachtoffers kan schadelijk zijn voor hun verwerking, aldus Weerts. "Datzelfde geldt voor het benadrukken van mogelijke risico's en voor het nadrukkelijk zoeken naar of speculeren over oorzaken, verantwoordelijken of schuldigen."

De NtVP wil de richtlijnen en gedragscode in samenwerking met de media gaan samenstellen en zal hiertoe overleg aangaan met de Raad voor de Journalistiek, de Nederlandse Vereniging van Journalisten en diverse vooraanstaande journalisten.

Het initiatief voor de code wordt dinsdag 29 november nader toegelicht op het jaarlijks van de NtVP in de Meervaart te Amsterdam.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in