Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Nieuwe wereldorde door turbulente economie’

Consumenten maken zich wereldwijd minder zorgen over de recessie, maar blijven voorzichtig met hun geld. Zo zegt de Boston Consulting Group…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Men is het meest bezorgd in Spanje, Mexico en Japan. Meer dan de helft van de respondenten in India, de VS en Frankrijk maakt zich zorgen om de toekomst. Maar dat zijn er minder dan een jaar geleden. 54 procent van de respondenten in de VS vindt zichzelf nu bezorgd, en dat was 63 procent een jaar geleden. Maar het is nog steeds meer dan de 47 procent in 2007.

related partner content for mobile comes here

BCG concludeert hieruit dat bedrijven de prijzen van hun producten opnieuw moeten bekijken en meer moeten doen met in-store marketing. Tevens moeten marketeers versneld met productinnovaties komen die kwaliteit en vakmenschap uitstralen, in categorieën als gezondheid en ‘wellness’, interieur, huishoudelijke apparaten en elektronica. Dat zijn namelijk categorieën waar consumenten het liefste hun geld aan besteden. Cocooning blijft een trend in deze roerige economische tijden. BCG verwacht dat dit ook voortduurt na de recessie. ‘Angst om de toekomst en wantrouwen tegenover grote bedrijven hebben een back-to-basics beweging in gang gezet, waarbij consumenten meer waarde hechten aan huis, familie, stabiliteit en het milieu.’

Een andere trend is de toenemende populariteit van private labels. Meer dan 40 procent van de respondenten in de VS, Europa en Japan blijft private labels kopen, ook na de recessie. In Spanje doet 57 procent dat.

BCG ziet een snel herstel in landen als China, Brazilië en India. Sneller dan in markten als de VS en Europa. BCG: ‘Bedriiven krijgen te maken met een nieuwe wereldorde qua consumptie. Ze zullen dan ook hun verwachtingen ten aanzien van groei moeten bijstellen, en met een compleet nieuwe benadering komen.’

Daarnaast zal meer consumentenonderzoek nodig zijn voor marketingstrategieën, aangezien de vele (economische) gebeurtenissen effect sorteren in verschillende regio’s. BCG mat bijvoorbeeld meer angst bij Duitse consumenten in maart en april van dit jaar, naar aanleiding van de crisis in Griekenland. En recent leidde de BP-ramp in de Golf van Mexico ertoe dat meer consumenten grote bedrijven wantrouwen.

BCG ondervroeg ruim 12.000 consumenten, zowel off- als online, in 14 landen. De respondenten kregen tussen de 58 en 62 vragen voorgeschoteld.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in