‘Nieuwe wereldorde door turbulente economie’


Men is het meest bezorgd in Spanje, Mexico en Japan. Meer dan de helft van de respondenten in India, de VS en Frankrijk maakt zich zorgen om de toekomst. Maar dat zijn er minder dan een jaar geleden. 54 procent van de respondenten in de VS vindt zichzelf nu bezorgd, en dat was 63 procent een jaar geleden. Maar het is nog steeds meer dan de 47 procent in 2007.
BCG concludeert hieruit dat bedrijven de prijzen van hun producten opnieuw moeten bekijken en meer moeten doen met in-store marketing. Tevens moeten marketeers versneld met productinnovaties komen die kwaliteit en vakmenschap uitstralen, in categorieën als gezondheid en ‘wellness’, interieur, huishoudelijke apparaten en elektronica. Dat zijn namelijk categorieën waar consumenten het liefste hun geld aan besteden. Cocooning blijft een trend in deze roerige economische tijden. BCG verwacht dat dit ook voortduurt na de recessie. ‘Angst om de toekomst en wantrouwen tegenover grote bedrijven hebben een back-to-basics beweging in gang gezet, waarbij consumenten meer waarde hechten aan huis, familie, stabiliteit en het milieu.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEen andere trend is de toenemende populariteit van private labels. Meer dan 40 procent van de respondenten in de VS, Europa en Japan blijft private labels kopen, ook na de recessie. In Spanje doet 57 procent dat.
BCG ziet een snel herstel in landen als China, Brazilië en India. Sneller dan in markten als de VS en Europa. BCG: ‘Bedriiven krijgen te maken met een nieuwe wereldorde qua consumptie. Ze zullen dan ook hun verwachtingen ten aanzien van groei moeten bijstellen, en met een compleet nieuwe benadering komen.’
Daarnaast zal meer consumentenonderzoek nodig zijn voor marketingstrategieën, aangezien de vele (economische) gebeurtenissen effect sorteren in verschillende regio’s. BCG mat bijvoorbeeld meer angst bij Duitse consumenten in maart en april van dit jaar, naar aanleiding van de crisis in Griekenland. En recent leidde de BP-ramp in de Golf van Mexico ertoe dat meer consumenten grote bedrijven wantrouwen.
BCG ondervroeg ruim 12.000 consumenten, zowel off- als online, in 14 landen. De respondenten kregen tussen de 58 en 62 vragen voorgeschoteld.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid