Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Met de kennis van nu’ zou Rabobank de schaalvergroting in de landbouw niet gefinancierd hebben

De bank zegt terugkijkend ‘gemengde gevoelens’ te hebben bij het toen gevoerde landbouwbeleid, waar het een hoofdrol in speelde.
Willen we meer of minder melkvee?
Willen we meer of minder melkvee?
© Willen we meer of minder melkvee? Shutterstock
Willen we meer of minder melkvee?
Willen we meer of minder melkvee?
© Willen we meer of minder melkvee? Shutterstock

Rabobank kijkt met gemengde gevoelens terug op het door Nederland gevoerde landbouwbeleid dat inzette op steeds meer schaalvergroting. Die schaalvergroting werd grotendeels door de bank, die zeer groot is in de landbouwsector, gefinancierd en leidde onder meer tot de huidige problemen met stikstof. In een artikel in Trouw zegt Rabobank: ‘Met de kennis van nu zou je in het verleden echt anders handelen.’

related partner content for mobile comes here

Eerlijke prijs voor de boeren

Volgens Rabobank is een systeemverandering nodig is om te zorgen dat alle boeren voldoende kunnen verdienen. ‘We zullen met elkaar tot een beter verdienmodel voor de boer moeten komen. Rabobank wil een financiële vergoeding voor natuur- en waterbeheer voor boeren en een eerlijke prijs krijgen voor producten. Voor een snelle(re) groei van de biologische sector is het van belang dat vraag en aanbod in balans blijven.’

Die balans kan volgens de bank worden bereikt door afspraken te maken binnen de keten van boer tot consument. Ook het actief bevorderen van gezond en duurzaam eten en aanscherping van wet- en regelgeving zijn volgens de bank nodig.

Bron: Trouw via ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in