Overslaan en naar de inhoud gaan

Meer bescherming voor consument

Nederlandse consumenten profiteren van nieuwe Europese regels voor consumentenrechten. Zij worden straks beter beschermd bij de aankoop van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De ministerraad heeft vrijdag ingestemd met het omzetten van een Europese richtlijn over dit onderwerp in Nederlandse recht. De Europese richtlijn zorgt ervoor dat consumenten in de hele Europese Unie (EU) dezelfde rechten krijgen. Dat is nu niet zo. In de diverse lidstaten lopen de regels voor consumenten uiteen. Daardoor is het onduidelijk of zij in een andere lidstaat dezelfde bescherming genieten.

related partner content for mobile comes here

De verschillen in regels belemmeren ook de bedrijven die hun producten en diensten in het buitenland willen aanbieden. De richtlijn heeft een positief effect, zowel voor de handel tussen Europese lidstaten als voor consumenten die beter profiteren van de voordelen van de interne markt: meer keuze tegen lagere prijzen, zo melden de betrokken ministeries (Economische Zaken en Veiligheid).

Zo is de termijn waarbinnen je af kunt zien van een aankoop straks hetzelfde in alle landen van de EU. Als je bijvoorbeeld online of aan de deur een product koopt, heb je standaard 14 dagen de tijd om zonder opgave van redenen alsnog van de koop af te zien. Wel moet de consument het product binnen 14 dagen terugsturen. Daarnaast moet de verkoper de consument duidelijkheid bieden over bijvoorbeeld de contractsduur en de eventuele bijkomende kosten. Ook nieuw is dat het risico voor beschadiging en verlies pas overgaat op de koper na ontvangst van het product. Verder bevat het wetsvoorstel een uniforme regeling voor het geval de verkoper te laat levert.

Daarnaast komt er een einde aan de zogeheten ‘stilzwijgende instemming’ voor aanvullende diensten of aankopen. Er moet sprake zijn van duidelijke instemming met het aanbod, zoals door een (elektronische) handtekening of het intypen van de woorden ‘ik ga ermee akkoord’. Verder zijn overeenkomsten die telefonisch worden aangegaan, pas geldig als ze door de consument schriftelijk of via de e-mail zijn bevestigd. Daarvan is de levering van elektriciteit, water, gas en stadsverwarming een voorbeeld.

Het wetsvoorstel biedt ook digitaal bescherming, door verplichte informatie vooraf aan de consument bij de aankoop van of toegang tot digitale inhoud, bijvoorbeeld muziek- en videodiensten. Die informatie kan gaan over beveiligingsvoorzieningen en op welke media de diensten zijn te gebruiken. Ook hier geldt dat de consument binnen 14 dagen van de koop af kan zien.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in