Overslaan en naar de inhoud gaan

Marlboro, Douwe Egberts en Coca-Cola grootste A-merken in 2016

A-merken groeiden in 2016 harder dan in 2015.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De top 100 A-merken is in 2016 weer sterker gegroeid dan in het jaar daarvoor. Dat blijkt uit de jaarlijkse Merken Top 100 van IRI, die vrijdag is gepubliceerd in Foodmagazine. IRI meldt dat de omzet van de 100 grootste merken binnen supermarkten stijgt met 1,7 procent ten opzichte van vorig jaar. Dit is 0,4-procentpunt hoger dan in 2015, toen de groei van de merken top 100 1,3 procent bedroeg.

related partner content for mobile comes here

Vers
Maar het groeicijfer van de A-merken ligt fors lager dan de totale marktgroei (2,6 procent). Dat komt door de nog grotere groei van vers, een categorie waar overigens weinig merken aanwezig zijn.

Campina opgeknipt
Marlboro blijft het grootste merk binnen de Nederlandse supermarkten en versterkt haar koppositie dit jaar verder met bijna 5 procent. Dat komt doordat de nummer 2 van vorig jaar, Campina, ervoor gekozen heeft de focus op basiszuivel te versterken, waardoor Campina niet langer als submerk te vinden is op bijvoorbeeld Optimel, Vifit en Goedemorgen. Hierdoor zakt Campina naar een vierde plaats en neemt Douwe Egberts de nieuwe nummer twee positie in, gevolgd door Coca-Cola als de nieuwe nummer drie.

Dit is de top tien van grootste A-merken 2016:

Merk // Omzet in miljoenen // Groei/Daling t.o.v. vorig jaar
MARLBORO // 443,5 // 4,9%
DOUWE EGBERTS // 309,8 // 0,9%
COCA COLA // 285,6 // 1,2%
CAMPINA // 266,3 // 3,7%
HEINEKEN // 244,5 // 1,2%
CAMEL // 209,4 // 7,8%
UNOX // 199,6 // -2,2%
DR OETKER // 187,4 // 1,3%
AMSTEL // 176,6 // 1,9%
GROLSCH // 163,9 // 6,5%

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in