Overslaan en naar de inhoud gaan

Kwaliteit van werving en geefbereidheid

Goede doelencommunicatie? Ik doneer niet. Ik beloon. Ik beluister en toets ieder belscript kritisch, en beoordeel elke mailing op de assen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Afgelopen zaterdag kreeg ik een mailing van Stichting Wereld Kinder Fonds. Eigenlijk was deze geadresseerd aan de heer Vonk, de eervoormalige bewoner van ons huis, maar aangezien die hier al 8 jaar niet meer woont en naar verluid is overleden bovendien, leek het me niet ongepast de envelop te openen. Het was DM uit de vorige eeuw: loze emotie, onderstreepte zinnen, eindeloze herhaling en veel teveel uitroeptekens. Als ‘bobbel in de envelop’ had men gekozen voor een sleutelhanger. Respons? N= 1, maar rendement in dit geval is 0. De heer Vonk zal niet reageren. Ik ook niet, want scoort de instelling al zwaar onvoldoende op de as doelmatigheid, op de as aantrekkelijkheid is het bijna nog erger gesteld. De tekst vertelt me ‘het is erg’. De foto’s zeggen me ‘het is te laat’. Laat mij geen tranen zien, geen dode lichamen van de kinderen voor wie mijn hulp niets meer kan betekenen. Geef me inspiratie, richting, toekomst. Vertel me wat mijn bijdrage betekent. En liefst ook nog wat die betekend heeft.

Kosten? Ik schat goed ingekocht zo’n € 1,50 per brief. Porti heb ik afgewogen: 28 gram dus € 0,88 per stuk. Verspreiding? Ik durf haast niet te gokken. Maar als de organisatie stuurt naar iedereen met wie ze in de laatste 10 jaar ooit een keer contact hebben gehad, dan zet ik mager in met 100.000 stuks. Kom ik op bijna 2,5 ton euro’s als investering. Haalt het Wereld Kinder Fonds dat eruit? Had de communicatiemanager met zo’n vervuilde database en deze som niet aan moeten geven dat de organisatie veel betere dingen kon doen met zoveel geld?

Investeren moet en overhead is een noodzakelijk kwaad voor elk bedrijf. Ook het charitatieve. Maar onthoud ook: Nederland telt ruim 16.000 stichtingen die zich inzetten voor een betere wereld. Kritisch zijn mag.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in