Overslaan en naar de inhoud gaan

Koos Spee en de onzin-communicatie

Woordvoerder Jos Steedouder van het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie is niet te benijden. Niet alleen is zijn baas de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Woordvoerder Jos Steedouder van het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie is niet te benijden. Niet alleen is zijn baas de verkeersofficier Koos Spee op een tamelijk prekerige manier bezig met een beschavingsoffensief in het verkeer waardoor honderdduizenden Nederlanders vooral acceptgirokaarten krijgen voor een kilometer of 3 te hard rijden en daarnaast is de publieke opinie ook nog eens de mening toegedaan dat de snelheidsboetes geen ander doel dienen dan iedere andere willekeurige belasting. Goed voor de schatkist, maar ook een dagelijkse bron van irritatie tussen de burgers en de overheid. Vandaag maakt de De Telegraaf melding van nieuwe digitale flitspalen die aan de lopende band bonnen uitspugen. Een lastig verhaal om uit te leggen, maar niet voor de hulptroepen van Koos Spee. ‘Het is juist goed. U krijgt snel een bon en weet dus waar de actieve paal staat.’ Hoe heet zoiets? Van een drol een gebakje maken? Justitiepropaganda naar oude Sovjetmaatstaven?

related partner content for mobile comes here

Vooropgesteld. De aanpak van Koos Spee is niet alleen maar irritatiefactor 10. Nederland staat hoog op de Europese lijstjes van verkeersveilige landen en er vallen minder verkeersslachtoffers. Alleen glimlachen deskundigen nog wel eens als de aimabele Spee voor de zoveelste keer probeert uit te leggen dat die acceptgirokaart van een paar tientjes voor drie kilometer te hard rijden mede de oorzaak is van onze verbeterende verkeersveiligheid. Dan zou Spee zijn flitscamera’s vooral binnen de bebouwde kom en in woonwijken moeten plaatsen. In de nachtelijke uren in de polder bij Luttelgeest in de Noordoostpolder op de A6 geflitst worden voor een paar kilometer te hard is volstrekt zinloos. De burger weet dat. Wijst naar zijn voorhoofd en kijkt naar ‘Den Haag’. Daar zullen ze wel gek geworden zijn.

Opeenvolgende ministers van Justitie hebben het geld gewoon gebruikt om gaten in de begroting te dichten om bijvoorbeeld het Huis van Bewaring in Heerhugowaard van een likje verf te voorzien. Zoiets. Niet voor niets zien maar weinig in het financieel leegpersen van kleine verkeersovertreders met al of niet digitale flitspalen, En volgens een onderzoek van de Katholieke Universiteit in Leuven heeft een dergelijke aanpak weinig zin. 'Meer politiecontroles verhogen alleen de externe druk om de verkeersregels te volgen', staat in de studie. 'De kans is groot dat weggebruikers opnieuw gaan zondigen zodra de controles wegvallen.'
Met andere woorden: de voet gaat na de flitspaal weer op het gaspedaal. Moeten we dan in plaats van prekerige propaganda van de dienaren van Spee de acceptgiro’s uit Leeuwarden maar niet gewoon snelheidstaks gaan noemen? Zo ziet de kiezer in het land het en maakt de overheid weer een stukje geloofwaardiger. Het lijkt me in ieder geval zuivere communicatie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in