Kijkwijzer voor reclame


Seks, geweld of leugens in reclames worden dan ook voorafgegaan door speciaal ontwikkelde reclamepictogrammen. Zo wil het Nicam bij commerciële boodschappen die onbewezen claims leggen een pictogram van Pinokkio afbeelden. De neus van Pinokkio zal daarbij groeien terwijl de commercial loopt.
De pictogrammen gelden voor alle mediatypen. Momenteel worden er nog testen uitgevoerd. Maar volgens Nicam-bestuursvoorzitter Hedy d’Ancona is de invoering onafwendbaar. ‘Door de enorme hoeveelheid commerciële prikkels die dagelijks op ons worden afgevuurd, is het bittere noodzaak. Zowel ouders als kinderen, zo blijkt uit onderzoek, kunnen hierbij hulp gebruiken. Dat is trouwens ook alles wat we doen: hulp bieden bij reclame.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSD’ Ancona verwacht dat de reclamewijzer ‒ ‘zoals wij hem hier intern al noemen’ ‒ in het najaar wordt ingevoerd. Het Nicam wil de zomer gebruiken om met alle belanghebbende partijen afspraken te maken. De bestuursvoorzitter wil met diverse brancheorganisaties om tafel en afspraken maken over het invoeren en naleven van de reclamewijzer. ‘We willen een groot deel van de uitvoering bij de adverteerder leggen, daar moeten dus duidelijke afspraken over worden gemaakt. Maar het toezicht komt natuurlijk bij het Nicam te liggen.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid