Overslaan en naar de inhoud gaan

Kijkwijzer voor reclame

Het Nicam werkt aan een kijkwijzer voor reclame. De filmkeuringsorganisatie vindt dat het de kijker voortaan in een oogopslag duidelijk…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Seks, geweld of leugens in reclames worden dan ook voorafgegaan door speciaal ontwikkelde reclamepictogrammen. Zo wil het Nicam bij commerciële boodschappen die onbewezen claims leggen een pictogram van Pinokkio afbeelden. De neus van Pinokkio zal daarbij groeien terwijl de commercial loopt.

related partner content for mobile comes here

De pictogrammen gelden voor alle mediatypen. Momenteel worden er nog testen uitgevoerd. Maar volgens Nicam-bestuursvoorzitter Hedy d’Ancona is de invoering onafwendbaar. ‘Door de enorme hoeveelheid commerciële prikkels die dagelijks op ons worden afgevuurd, is het bittere noodzaak. Zowel ouders als kinderen, zo blijkt uit onderzoek, kunnen hierbij hulp gebruiken. Dat is trouwens ook alles wat we doen: hulp bieden bij reclame.’

D’ Ancona verwacht dat de reclamewijzer ‒ ‘zoals wij hem hier intern al noemen’ ‒ in het najaar wordt ingevoerd. Het Nicam wil de zomer gebruiken om met alle belanghebbende partijen afspraken te maken. De bestuursvoorzitter wil met diverse brancheorganisaties om tafel en afspraken maken over het invoeren en naleven van de reclamewijzer. ‘We willen een groot deel van de uitvoering bij de adverteerder leggen, daar moeten dus duidelijke afspraken over worden gemaakt. Maar het toezicht komt natuurlijk bij het Nicam te liggen.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in