Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumentenvertrouwen in mvo laag

Consumenten geloven niet dat bedrijven serieus werk maken van maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo).
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De helft van de consumenten zegt er absoluut geen vertrouwen in te hebben dat bedrijven zorgen voor een gezonde en leefbare omgeving. Ruim de helft (52 procent) van de Nederlanders wil meer informatie over de manier waarop bedrijven hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen, zo blijkt uit de Nederlandse editie van de Global Issues Survey 2004. Het onderzoek onder een representatieve steekproef van 1242 Nederlanders van 15 jaar en ouder werd gedaan in opdracht van GlobeScan/Environics uit Canada.

related partner content for mobile comes here

Van de Nederlanders beweert 22 procent het afgelopen jaar maatschappelijk verantwoord ondernemende bedrijven diverse malen te hebben gesteund door hier in hun aankoopgedrag rekening mee te houden. 45 Procent zegt dit af en toe te hebben gedaan. Het door middel van het aankoopgedrag 'straffen' van bedrijven die zich niet maatschappelijk verantwoord opstellen, is nog populairder: 35 procent beweert in de afgelopen twaalf maanden zo te hebben gehandeld.

Slechts eenderde van de consumenten meent daadwerkelijk invloed te kunnen uitoefenen op de mate waarin een bedrijf zich verantwoordelijk gedraagt. Nationale wetgeving om mvo te af te dwingen wordt door een minderheid (30 procent) ondersteund, mede omdat dit tot prijsverhoging en banenverlies zou kunnen leiden.

Uit het onderzoek blijkt dat ‒ als het gaat om sectoren - de pers en de media (27 procent) het minste vertrouwen genieten als het gaat om mvo. Internationale bedrijven (28 procent) en de Nederlandse overheid (29) genieten meer vertrouwen dan de pers, maar minder vertrouwen dan grote Nederlandse bedrijven (35) en de Verenigde Naties (49 procent). Het meeste vertrouwen gaat naar niet-gouvermentele organisaties zoals Artsen Zonder Grenzen, Novib, Natuurmonumenten (49 procent) en vakbonden en vakverenigingen (57 procent).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in