Consumentenvertrouwen in mvo laag


De helft van de consumenten zegt er absoluut geen vertrouwen in te hebben dat bedrijven zorgen voor een gezonde en leefbare omgeving. Ruim de helft (52 procent) van de Nederlanders wil meer informatie over de manier waarop bedrijven hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen, zo blijkt uit de Nederlandse editie van de Global Issues Survey 2004. Het onderzoek onder een representatieve steekproef van 1242 Nederlanders van 15 jaar en ouder werd gedaan in opdracht van GlobeScan/Environics uit Canada.
Van de Nederlanders beweert 22 procent het afgelopen jaar maatschappelijk verantwoord ondernemende bedrijven diverse malen te hebben gesteund door hier in hun aankoopgedrag rekening mee te houden. 45 Procent zegt dit af en toe te hebben gedaan. Het door middel van het aankoopgedrag 'straffen' van bedrijven die zich niet maatschappelijk verantwoord opstellen, is nog populairder: 35 procent beweert in de afgelopen twaalf maanden zo te hebben gehandeld.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSSlechts eenderde van de consumenten meent daadwerkelijk invloed te kunnen uitoefenen op de mate waarin een bedrijf zich verantwoordelijk gedraagt. Nationale wetgeving om mvo te af te dwingen wordt door een minderheid (30 procent) ondersteund, mede omdat dit tot prijsverhoging en banenverlies zou kunnen leiden.
Uit het onderzoek blijkt dat ‒ als het gaat om sectoren - de pers en de media (27 procent) het minste vertrouwen genieten als het gaat om mvo. Internationale bedrijven (28 procent) en de Nederlandse overheid (29) genieten meer vertrouwen dan de pers, maar minder vertrouwen dan grote Nederlandse bedrijven (35) en de Verenigde Naties (49 procent). Het meeste vertrouwen gaat naar niet-gouvermentele organisaties zoals Artsen Zonder Grenzen, Novib, Natuurmonumenten (49 procent) en vakbonden en vakverenigingen (57 procent).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid