Overslaan en naar de inhoud gaan

De kracht van associaties

Onderzoeksmethoden die zijn gebaseerd op reactietijden blijken een waardevolle aanvulling op de tradi-tionele instrumenten voor…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Weten welke emoties, kwaliteiten en eigenschappen de consument aan een product verbindt, is van het allerhoogste belang bij merkonderzoek. De associaties van de klant zeggen wat dat betreft meer dan de kracht van de concurrentie, de ontwikkelingen op de markt of de manier waarop de distributiekanalen werken. Om die associaties te meten zijn tegenwoordig verschillende betrouwbare methoden voorhanden, zoals bijvoorbeeld de Brand-Category-Associations-test. Hierbij krijgt de respondent kort de naam van een productcategorie te zien, waarna hem of haar gevraagd wordt of een bepaald artikel tot deze categorie behoort. De tijd die verloopt tussen de blootstelling aan de productcategorie en de reactie wordt gemeten en kan later worden vergeleken met de reactietijd bij een ander product. Voordelen van dit soort associatief onderzoek: het is niet te vervalsen, de respondent hoeft de associaties niet onder woorden te brengen en de context waarin het onderzoek plaatsvindt speelt geen vertroebelende rol. Beperkingen zijn er ook: groepsvergelijkingen zijn op basis van de onderzoeksuitkomsten prima te maken, maar er kunnen geen voorspellingen over individueel koopgedrag op worden gebaseerd.

related partner content for mobile comes here

Bron: Planung & Analyse

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in