Overslaan en naar de inhoud gaan

Justin Tindall (M&C Saatchi) zegt sorry voor zijn controversiële mening over diversiteit

In een blog schreef Tindall dat hij moe werd van de discussie over ongelijkheid in de reclamewereld.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Foto: YouTube

related partner content for mobile comes here

Creatief directeur Justin Tindall van M&C Saatchi Londen biedt zijn excuses aan voor zijn uiting over diversiteit. In een blog op de Britse website Campaign schrijft Tindall dat de reclamewereld diversiteit belangrijker vindt dan talent en dat hij daar moe van wordt.

Reacties uit het vak


Onder zijn blog en op sociale media kreeg hij veel kritiek op die mening. Musa Tariq, chief brand officier bij Ford, noemt het 'gênant'.

Onder zijn blog en op sociale media kreeg hij veel kritiek op die mening. Musa Tariq, chief brand officier bij Ford, noemt het 'gênant'.

 

 

Cindy Gallop, bekend voorvechter van diversiteit in de reclamewereld, vervangt op Linkedin zijn woorden 'bored' door 'scared' (bang).

 

Caitlin Ryan, executive creative director bij Cheil, schrijft een treffende column als reactie op het artikel van Tindall. 'Stel je eens voor dat jij als man in een reclamewereld vol vrouwen terecht kwam. (...) Justin, je hebt een bevoorrechte positie. Houd op je te vervelen, wordt wakker en doe wat eerlijk en juist is tegenover elke jonge creatief die vrouw is of een andere achtergrond heeft dan jij.'

 

 

Tindall schrijft vandaag in een nieuwe blog op Campaign dat het hem spijt.

Beste Caitlin,

Allereerst wil ik mijn excuses aanbieden aan jou en aan alle anderen die onbedoeld aanstoot namen aan mijn 'Private View'.

De dubbelzinnige verwoording van dat specifieke statement was verkeerd. En dat terwijl ik juist een kritisch standpunt zou moeten innemen over communicatie. Jouw perspectief op het opbouwen van een carrière in een creatieve omgeving die gedomineerd wordt door mannen is ontnuchterend en stemt mij nederig.

Daarom wil ik benadrukken dat het absoluut niet mijn bedoeling was om de diversiteitsdoel te ondermijnen. Integendeel. Ik heb recent mijn frustratie over de term diversiteit uitgelegd binnen mijn bureau. Het is een langetermijnprobleem dat nu vaak wordt aangepakt met kortetermijnoplossingen. We moeten met betere oplossingen komen.

Betekenisvolle diversiteit draait om talent en zorgt dat we het beste werk kunnen produceren. Daarom hebben we een Diversity Group bij M&C Saatchi. Ik ben kritisch op belang van diploma's ons bureau: heb je echt een universitair diploma nodig om goed werk te doen bij een reclamebureau? Daarnaast ben ik betrokken bij de Creative Circle Foundation, een eenjarige, gratis creatieve opleiding voor mensen met een gevarieerde, kansarme en diverse achtergrond. 

Het is een onderwerp dat me nauw aan het hart gaat en waarvoor helaas geen simpele oplossing bestaat. Geloof me, ik heb in genoeg bestuurskamers met witte mannen gezeten om te weten dat het een institutionele kwestie is: afvinken en doorgaan.

Ik heb duidelijk gefaald in het overbrengen van mijn standpunt. Dat zal een constante bron van spijt zijn.

Accepteer alsjeblieft mijn oprechte excuses.

Lees hier de originele brief.

Saatchi en diversiteit


M&C Saatchi is een onafhankelijk bureaunetwerk, niet te verwarren met Saatchi & Saatchi dat valt onder Publicis Groupe. De bureaus zijn opgericht door dezelfde familie.

M&C Saatchi is een onafhankelijk bureaunetwerk, niet te verwarren met Saatchi & Saatchi dat valt onder Publicis Groupe. De bureaus zijn opgericht door dezelfde familie.

Saatchi & Saatchi was vorig jaar betrokken bij een soortgelijke kwestie. Kevin Roberts, toenmalig topman bij Saatchi & Saatchi, lag onder vuur vanwege zijn uitspraken over sekseongelijkheid op de werkvloer. Roberts zei dat vrouwen het prima vinden om geen toppositie in het bedrijfsleven te hebben, daar zouden ze geen ambitie voor hebben. Roberts werd met verlof gestuurd en nam kort daarna ontslag.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in