Overslaan en naar de inhoud gaan

Intenties Albert Heijn omtrent verlagen vleesconsumptie zijn mistig

AH nam wél deel aan de Week Zonder Vlees, maar verdubbelde vleesreclames en verminderde reclame voor vleesvervangers fors in 2018.
Vlees in de bonus t/m zondag 24 maart 2019
Vlees in de bonus t/m zondag 24 maart 2019
© ah.nl
Vlees in de bonus t/m zondag 24 maart 2019
Vlees in de bonus t/m zondag 24 maart 2019
© ah.nl

Albert Heijn nam vorige week - als een van de vele - deel aan de Nationale Week Zonder Vlees. Albert Heijn denkt namelijk dat het de drempel kan verlagen om een dagje minder vlees te eten door te laten zien hoe veelzijdig en lekker zijn assortiment vleesvervangers is. Het reclamegedrag van Albert Heijn in 2018 rijmt daar ogenschijnlijk niet mee. De supermarkt maakte vorig jaar namelijk twee keer zoveel reclame voor vlees als in 2017. Daarbij komt dat Albert Heijn het aantal reclames voor vleesvervangers in 2018 met tweederde verminderde. Dat blijkt althans uit onderzoek van media-registratiebureau Adfact, dat is uitgevoerd voor stichting Even Geen Vlees.

related partner content for mobile comes here

2% is vegetariër

Albert Heijn bevestigt noch ontkent de cijfers die Adfact rapporteert. Wel zegt het in een reactie dat de trend naar een ‘flexitarisch eetpatroon’ duidelijk te zien is in de eigen winkels. ‘Niet alleen de verkoop van vleesvervangers groeit hard, ook het assortiment is de afgelopen periode flink uitgebreid. We zijn dan ook de grootste verkoper van vegetarisch assortiment in Nederland.'

Als supermarkt met het grootste marktaandeel is het bijna vanzelfsprekend dat het óók markleider is in het vegetarische assortiment. Albert Heijn motiveert de verdubbeling van zijn vleesreclames met de opmerking dat nog steeds maar zo’n twee procent van de Nederlanders vegetariër is. ‘We willen klanten die graag vlees eten dus ook keuze en voordeel bieden. Wat ons betreft sluit het een het ander niet uit.’

Vega-burger

Toch lijkt een verdubbeling van het aantal vleesreclames niet hét middel om de drempel te verlagen een dagje minder vlees te eten. Nog moeilijker is het in dat licht te verklaren waarom het aantal reclames voor vleesvervangers zo drastisch werd verminderd. Andere supers lieten wat dat betreft in 2018 wel verandering zien. Jumbo en Plus maakten vorig jaar respectievelijk vijf en zes keer zoveel reclame voor vleesvervangers als in 2017. Ook Lidl liet het aandeel van vleesvervangers in hun reclames sterker groeien dan het aandeel van vlees.

Overigens is Albert Heijn volgens stichting Even Geen Vlees niet de enige supermarkt waar ruimte voor verbetering is waar te nemen. Jumbo (hoewel dat dus wel fors meer vleesvervanger-reclame maakte), volgde Albert Heijn in 2018 qua vleesreclame op de voet. Ook hekelt de stichting Lidl, dat zijn winkelindeling inmiddels heeft aangepast door 'vers vlees' een prominente plek te geven in het midden van de winkel.

Onbegrijpelijk

Ook begrijpt de stichting niets van het door Albert Heijn in 2018 gelanceerde 'Echt Vers' concept. Daarin speelt vlees een belangrijke rol, terwijl vleesvervangers er juist buiten vallen. Stichting Even Geen Vlees: ‘Een onbegrijpelijke keuze van Albert Heijn, vooral als je ziet hoe sterk de vraag naar vleesvervangers toeneemt.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Kees

Door de ongelooflijke hoeveelheid reclame die Albert Heijn op televisie maakt, is dit bedrijf niet relevant meer. Vanwege die overdaad - in het verleden de filmpjes met Dick Boer als halfgare supermarktmanager en nu zoveel reclame dat je ondanks wegzappen er nog steeds voortdurend door belaagd wordt - en ook het op oudejaarsavond verstoren van een conference met "dit programma wordt mede verpest door Frans Muller, de baas van AH"-reclames - kom ik al jaren niet meer bij Albert Heijn. Of ze nou veel vlees in de aanbieding hebben of wat anders is daarmee volstrekt zinloze informatie, wat voor intenties Frans Muller er ook mee heeft. Ik koop het toch niet. Boodschappen doen bij AH is sowieso geen optie meer.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in