Imitatiedrang zit diep
Het valt wel mee met de wispelturigheid van de consument. Vaak gedraagt hij zich juist uiterst voorspelbaar. Rages en hypes laten steeds weer zien dat veel mensen niets liever doen dan achter anderen aanhollen. Waar komt die neiging tot nadoen vandaan? Allereerst uit onze behoefte aan veiligheid. Als anderen het doen, zal het wel in orde zijn. Maar we zijn ook vaak te lui om origineel te zijn. Imitatiedrang is een mechanisme waar bedrijven op kunnen inspringen. Neem bijvoorbeeld de bestsellerlijsten: heel wat mensen kopen liever een boek dat door veel anderen is gekocht, want dan ‘zal het wel goed zijn’. Dat principe laat zich ook overplanten naar andere sectoren. Wie imitatiegedrag wil aanwakkeren, moet zijn producten of diensten wel simpel houden en niet met de prijs of kwaliteit rommelen. Want om een rage af te dwingen, moet je zelf de norm stellen en niet teveel schipperen.
Bron: Harvard Business Review
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid