Overslaan en naar de inhoud gaan

Hyves: dringen op de social networkmarkt

Hyves liet Insites onderzoek doen naar de bekendheid en positionering van het merk, ook ten opzichte van andere social networks. Het is…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Insites onderzocht het merk Hyves onder 1000 gewone Nederlanders. En met ‘gewoon’ bedoelt men geen journalisten en marketingbloggers. Want dan krijg je een vertekend beeld, aldus Hakim Zemni, business director media bij Insites. Wat blijkt: 99 procent kent Hyves, en 98 procent kent Facebook. TOMA van Hyves is 26 procent.

related partner content for mobile comes here

23 procent van de respondenten heeft accounts bij meerdere social networks. 2 procent heeft accounts bij alle social networks (Linkedin, Twitter, Google+, Hyves en Facebook). 5 procent werkt enkel met Linkedin, 2 procent enkel met Twitter, 10 procent enkel met Hyves en 15 procent enkel met Facebook.
41 procent van de gebruikers van Hyves is een loyale gebruiker. En onder loyaal wordt hier verstaan minimaal wekelijks gebruik.

Gemiddeld spendeert men een half uur op Hyves. Op de vraag 'in hoeverre identificeer je jezelf met het merk Hyves’, antwoorden de meeste respondenten 'een klein beetje’. Mensen identificeren zich meer met Facebook, alhoewel Hyves goed scoort op de criteria voor een Lovebrand, onder de loyale gebruikers dan.

Belangrijkste redenen om te hyven: 65 procent bezoekt Hyves voor het entertainment, 63 procent voor de connectie met vrienden. Het gaat ook op Hyves steeds meer om de kwaliteit dan om de kwantiteit. Andere redenen volgen op ruimte afstand.
De hyver ziet Hyves vooral als de ‘local caretaker’. De NPS is laag, omdat ‘iedereen Hyves al kent, dus waarom zou je het dan nog aanbevelen’, aldus Zemni.

De merkwaarden van Hyves blijken heel dicht bij die van Facebook te liggen. De twee ontlopen elkaar niet als het gaat om entertainment. 1 waarde lijkt nog onbenut, en dat is die van ‘informerende lokale entertainer’. Maar Hyves heeft op dit moment nog te weinig nieuwswaarde om dat in te kunnen vullen. Daar moet in 2012 verandering in komen, aldus Marc de Vries.

Nieuws, entertainment, games en sport

Hoe? Hyves definieerde 5 pijlers in de nieuwe contentstrategie. De eerste: Nu & Straks. Nieuwsberichten op de homepage, die voortkomen uit de gesprekken van Hyvers. In samenwerking met Spits. Hyves wordt echter geen nieuwssite, aldus De Vries: ‘Is het trending topic Mauro, dan gaat het nieuws over Mauro, aangevuld met een poll.’ De dienst startte afgelopen september, en wordt in 2012 verder gepersonaliseerd.

Als tweede: Hyves Hitradio. Social radio in samenwerking met Sky Radio. Inmiddels een maand actief, met 310.000 unieke luisteraars en 25.000 radio-uren. De playlist ontstaat dmv de ‘respect’-knop.

Hyves gaat in 2012 ook door met de huiskamerconcerten, in de kelder van het Hyves HQ. Onder ander Acda en de Munnik kwamen al langs.

En het gamesplatform, dat in samenwerking met Spil Games wordt gerund, is ook heel groot geworden. 78 procent van de Hyvers speelt er 1 keer per maand een game.

Als laatste hoopt De Vries te scoren met Eredivisie Voorspellen. Samen met je Hyvesvrienden de score van voetbalwedstrijden voorspellen. Hyves is –samen met Telesport- mediapartner van de Eredivisie, maar ook van NOC*NSF, en hoopt volgend jaar veel te halen uit de sportzomer. Bovendien zal Hyves worden opengesteld voor gebruikers van andere social platformen.

Hyves telt op dit moment 6,9 miljoen unieke bezoekers per maand, 2 miljoen per dag. 4,3 miljoen loggen in. 1,7 miljoen bezoeken Hyves via de mobiel. In de hoogtijdagen van Hyves, dus voor de komst van de andere social networks, lagen die getallen 14 procent hoger.
Hyves neemt 7 procent van de totale internettijd in beslag, en dat cijfer is de laatste jaren eigenlijk onveranderd gebleven, aldus De Vries. De gemiddeld leeftijd is ook nog steeds 29 jaar.

Heeft de nieuwe strategie al wat opgeleverd? De Vries: ‘Het is nog te vroeg om daar iets over te kunnen zeggen.’ De Vries kan eigenlijk niets zeggen over de inkomsten en verwijst voor omzetcijfers naar de resultaten van TMG. ‘Die laten een significante vergroting van de online omzet zien. Maar we hebben nog steeds een gezonde mix van advertenties, en mochten het afgelopen jaar 500 sociaal geïntegreerde campagnes plaatsen. Nu draaien er bijvoorbeeld grote campagne van Google Chrome en Vodafone. Het goldmembership zorgt ook nog steeds voor een klein percentage van de verdiensten.’

De presentatie van Marc de Vries:

View more from

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in