Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe koopt de consument?

Veel marketeers gaan er (onbewust) vanuit dat consumenten rationeel te werk gaan bij hun aankoopbeslissingen: eerst alle relevante…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit zal mogelijk opgaan in sommige b-to-b markten waar inkopers bijvoorbeeld machines of software aanschaffen, maar in de consumentenmarkten is dit model ver bezijden de waarheid. Dat kan ook niet anders want consumenten hebben vaak geen tijd voor dergelijke rationele beslisstappen en beschikken lang niet altijd over de noodzakelijke informatie. Ze hebben haast en beslissen zoals bekend in zo’n 70% van de aankopen pas als ze voor het winkelschap staan. Mensen beslissen dus snel en irrationeel en dat verklaart ook waarom ze zo weinig merkloyaal zijn. De Brit Andrew Ehrenberg toont al jaren aan dat ‘’vaste merkkoppers’’ slechts in gemiddeld 30% van de gevallen het betreffende merk kopen en in (dus) 70% van de gevallen over andere merken in de productcategorie uitzwermen. Dat is geen rationele beslissing maar een gevolg van hun lage betrokkenheid bij het product en hun beperking in tijd en informatie.

related partner content for mobile comes here

Tim Williams van Blue Chip Research & Consultancy denkt dat de cognitieve psychologie handvaten biedt om modellen te construeren die aangeven hoe consumenten werkelijk hun koopbeslissingen nemen. De theorie van het ‘’heuristisch denken’’ bijvoorbeeld gaat ervan uit van mensen gebruiken maken van snelle, frugale geheugensteuntjes zoals herkenning en herinnering. Daarnaast kiezen we ook uit praktisch oogpunt: ‘’ik heb haast, dit product lijkt me de minst slechte optie’’. Reclamemakers maken al jaren gebruik van deze opvattingen.

< SIZE=1>Bron: admap<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in