Waarom WAP in Europa niet aanslaat


Een derde van de Japanse consumenten gebruikt een van de Japanse mobiele internetdiensten, terwijl nog geen twee procent van de Europese consumenten dat doet. Hoe dat komt? Volgens Forrester Research ligt het aan de Europese operators. Voor een groot deel zijn de verhalen in Japan en Europa hetzelfde. 58 Procent penetratie van de mobiele telefoon in Japan tegen 65 procent; met SMS als populairste applicatie, gevolgd door beltonen, het downloaden van beeld en nieuws- weer- en sportinformatie.
Dat het gebruik van mobiel internet in Europa zo achter loopt bij Japan heeft drie redenen, volgens Forrester. Japan heeft veel betere netwerken, waardoor mobiel internet vanaf het begin een snelle, heldere dienst was. In Europa geeft SMS die ervaring, maar WAP bepaald niet. Verder dicteren in Japan de operators de standaard voor de handsets, en niet zoals in Europa de fabrikanten. Daardoor zijn alle telefoons even geschikt en handig in gebruik. Tot slot moedigen de Japanse operators een open uitwisseling van content aan, die gemarket wordt via massamedia, telefoonwinkels en demonstraties op straat.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid