Overslaan en naar de inhoud gaan

Het Gesprek in surseance

Investeringsmaatschappij Egeria, mede-eigenaar van NRC Media, trekt zich terug uit televisiezender Het Gesprek. Vandaag is surseance van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Daarmee komt waarschijnlijk binnen enkele weken een einde aan de zender, meldt NRC Handelsblad. Derk Sauer, een van de initiatiefnemers en aandeelhouders van Het Gesprek, bevestigt het nieuws.
'Ik heb begrip voor het standpunt van Egeria', zegt hij. 'Tijdens de aandeelhoudersvergadering van maandag kwamen we tot de conclusie dat de inkomsten het komend jaar zodanig zouden tegenvallen dat het niet verantwoord zou zijn om door te gaan.'
Volgens Sauer heeft het alles te maken met de economische tegenwind. 'De tijd heeft ons niet mee gezeten. De crisis treft natuurlijk iedereen, maar met name een kwetsbaar initiatief als Het Gesprek. Het is heel jammer, maar we wisten dat het een moeilijk zaak zou zijn.'
Het einde van Het Gesprek heeft geen gevolgen voor nrc.next en NRC Handelsblad, benadrukt Sauer. Bij de overname van NRC Media door Egeria en de aandeelhouders van Het Gesprek zijn de kranten en de tv-zender nadrukkelijk apart geplaatst. Sauer zegt dat de zender geen schulden achterlaat. 'Maar doorgaan zou een nieuwe investering nodig maken.'
zendt uit sinds oktober 2007. Eerst met alleen eigen programma's, maar nu zijn er ook documentaires en aangekocht materiaal van Britse en Amerikaanse zenders te zien.
Bron: NRC Handelsblad.

related partner content for mobile comes here

Als zich geen redder meldt gaat de zender binnen enkele weken op zwart, denkt Sauer. Voor drie medewerkers wordt ontslag aangevraagd. Van enkele tijdelijke medewerkers liep het contract al af. „Het is geen groot sociaal drama”, zegt Sauer.

Derk Sauer en zijn mede-initiatiefnemers Ruud Hendriks, Frits Barend en later ook Harry de Winter, hebben volgens Sauer onderschat hoe moeilijk het is om een televisiezender te beginnen. „Wij zijn er met een zekere portie naïviteit ingestapt. Toen waren het ook economisch andere tijden. We hebben een jaar verloren door te denken dat we een zender konden vullen met uitsluitend interviews. Een tv-zender in de lucht houden is veel kostbaarder dan we dachten. Het blijkt moeilijk om de kwaliteitsjournalistiek die ik gewend was op papier ook op tv te brengen.”

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in