Ga vissen in een blauwe oceaan
Oceanen?? Inderdaad. De marketingwetenschappers Chan Kim en Rene Mauborgne zochten naar een originele metafoor. Oordeel zelf. De meeste organisaties concurreren in bestaande markten, met bestaande concepten. Hooguit gooien ze er weer een lijnextensie tegenaan. De ene partij wint een paar procent marktaandeel, de ander verliest. Omdat veel markten hun verzadigingspunt allang hebben bereikt, en prijzen structureel onder druk staan, is deze strategie voor velen een doodlopende weg.
In de rode oceaan bevinden zich alle bestaande strategieën en concepten. Grenzen en spelregels zijn bekend. In deze oceaan wordt het steeds drukker. Rivalen snijden elkaar de hals af. De oceaan kleurt steeds roder.
De blauwe oceaan staat model voor een onontgonnen marktruimte. In deze oceaan kan alles, en zijn rivalen (nog) ver weg. Sommige blauwe oceanen zijn ontstaan vanuit rode oceanen, anderen zijn compleet nieuw. Hier vinden we totaal nieuwe marketingconcepten. Eerste aanbieders die hun verse klanten weten te verrassen. Blauwe oceanen zijn lucratiever dan rode. Een studie naar nieuwe productlanceringen wees uit dat 86 procent daarvan in de rode oceaan thuishoorde, de resterende 14 procent in de blauwe oceaan. Die 14 procent was goed voor 38 procent van de gemiddelde omzet van aanbieders en voor maar liefst 61 procent van de totale winstbijdrage van al deze productlanceringen.
Bron: California Management Review
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid