Overslaan en naar de inhoud gaan

Ga vissen in een blauwe oceaan

Organisaties moeten zich blauwe oceanen creëren. Het gespartel in rode oceanen leidt tot niets.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Oceanen?? Inderdaad. De marketingwetenschappers Chan Kim en Rene Mauborgne zochten naar een originele metafoor. Oordeel zelf. De meeste organisaties concurreren in bestaande markten, met bestaande concepten. Hooguit gooien ze er weer een lijnextensie tegenaan. De ene partij wint een paar procent marktaandeel, de ander verliest. Omdat veel markten hun verzadigingspunt allang hebben bereikt, en prijzen structureel onder druk staan, is deze strategie voor velen een doodlopende weg.
In de rode oceaan bevinden zich alle bestaande strategieën en concepten. Grenzen en spelregels zijn bekend. In deze oceaan wordt het steeds drukker. Rivalen snijden elkaar de hals af. De oceaan kleurt steeds roder.
De blauwe oceaan staat model voor een onontgonnen marktruimte. In deze oceaan kan alles, en zijn rivalen (nog) ver weg. Sommige blauwe oceanen zijn ontstaan vanuit rode oceanen, anderen zijn compleet nieuw. Hier vinden we totaal nieuwe marketingconcepten. Eerste aanbieders die hun verse klanten weten te verrassen. Blauwe oceanen zijn lucratiever dan rode. Een studie naar nieuwe productlanceringen wees uit dat 86 procent daarvan in de rode oceaan thuishoorde, de resterende 14 procent in de blauwe oceaan. Die 14 procent was goed voor 38 procent van de gemiddelde omzet van aanbieders en voor maar liefst 61 procent van de totale winstbijdrage van al deze productlanceringen.

related partner content for mobile comes here

Bron: California Management Review

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in