Overslaan en naar de inhoud gaan

FWS: 'Nederlanders kennen nut en noodzaak additieven'

Meer dan de helft van de ondervraagde Nederlanders kent de functie van additieven. Dat blijkt uit onderzoek van de Nederlandse vereniging…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Regelmatig duiken er in binnen- en buitenland berichten op over de schadelijkheid en onveiligheid van additieven. Deze additieven, bij de consument beter bekend als E-nummers, worden in tal van voedingsmiddelen gebruikt. De leden van de brancheorganisatie voor de frisdranken-, water- en sappenindustrie vinden dat de angst rondom E-nummers onterecht het imago van voedingsmiddelen aantast. Vandaar dit onderzoek naar het kennisniveau van het publiek. Tot grote verrassing van de FWS bleek meer dan de helft van de ondervraagden op de hoogte van de functie en veiligheid van additieven.

related partner content for mobile comes here

De FWS heeft ook onderzocht in hoeverre de Nederlandse consument zich laat leiden door de aanwezigheid van additieven in een product bij hun aankopen. Slechts 9% van de ondervraagden koopt geen voedingsmiddelen met conserveermiddelen, geur-, kleur- en/of smaakstoffen.

Een van de bekende additieven die vaak onder vuur staat, is zoetstof. Tegen de verwachting in werden zoetstoffen door de ondervraagden niet als meest schadelijke gerangschikt. Anti-oxidanten scoren het best en worden als de meest onschadelijke additief gezien. Bovendien is 94% van de ondervraagden het er niet mee eens dat alle additieven, kunstmatig of natuurlijk van aard, schadelijk zijn voor de gezondheid. “Blijkbaar is de Nederlandse consument toch niet zo gevoelig voor de vele broodje aap verhalen als men ons wil doen geloven," aldus de branchevereniging, die overigens wel eerlijk opmerkt dat een groot deel van het vertrouwen bij de aankoop van een product met additieven voornamelijk op het conto van 'onverschilligheid' van de ondervraagden (32%) kan worden geschreven. Slechts 17% noemt vertrouwen in de veiligheid van de additieven als argument om het product te kopen.

FWS en collega-organisaties melden dat er ondanks de veelal positieve resultaten van dit onderzoek, nog veel werk moet worden verzet op het gebied van voorlichting aan de Nederlandse consument. “Want bij een groep Nederlanders heerst nog onterecht een bepaalde angst voor deze wettelijke goedgekeurde en veilige hulpstoffen in voedingsmiddelen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in