Fair Trade Week
Stichting Max Havelaar is dit weekend met de speciale fairtradeweek begonnen. Reclamezuilen, spotjes op radio en televisie, maar ook acties van supermarkten moet consumenten overhalen om te kiezen voor producten met het Max Havelaar keurmerk. Dat keurmerk garandeert dat koffie, bananen en andere producten tegen een eerlijke prijs zijn ingekocht bij boeren in de derde wereld. Deelnemende supermarkten zijn onder andere Albert Heijn, Plus, Jumbo, Super de Boer, c1000, Lidl en Dirk van den Broek. Deelnemende supers zullen extra plek inruimen voor fairtradeproducten en via reclame consumenten daarop wijzen.
De gedachte achter de week is dat consumenten met hun neus op fairtrade worden gedrukt. Juist de overvloedige aandacht voor Max Havelaar kan hen op andere gedachten brengen. Het aandeel fairtradeproducten in de totale supermarktbestedingen in Nederland is beperkt. Toch blijkt uit onderzoek dat Max Havelaar heeft laten uitvoeren, dat zeventig procent van de consumenten positief staat tegenover het keurmerk. Zo'n dertig procent wil bij de dagelijkse boodschappen serieus letten op producten die op een eerlijke manier zijn verhandeld. Max Havelaar richt zich met name op de zogeheten praktische idealisten; consumenten die best eerlijke producten willen, als dat maar makkelijk verkrijgbaar is.
In het kader van de week gaan er ook ruim 22.000 folderbezorgers op pad om bij alle huishoudens in Nederland de Max Havelaar-Fairtrade folder ‘Kies vandaag, koop Fairtrade’ te bezorgen. De folder bevat informatie over de eerste landelijke Max Havelaar-Fairtrade week. Netwerk VSP sponsort deze verspreiding. (Nederlandsch Dagblad)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid