Donateursvertrouwen stijgt licht


Dat blijkt uit de meest recente index voor het donateursvertrouwen. In vergelijking met de meting van april 2006 vertoont het donateursvertrouwen in mei 2006 een stijging met 6 punten van -23 naar -17. Op alle onderdelen van de index tonen de donateurs zich positiever dan ooit, sinds het Nederlandse Donateurspanel eind 2005 met de metingen begon. Alleen de beoordeling van het geefklimaat en de eigen geefbereidheid in het afgelopen jaar, zijn terug op het niveau van november 2005. De verwachting ten aanzien van het geefklimaat voor de komende 12 maanden stijgt 10 punten. De persoonlijke geefbereidheid voor het komende jaar neemt toe met 4 punten, vooral doordat minder mensen voorspellen dat ze minder zullen gaan geven.
Het imago van goede doelen is wederom licht verbeterd. Opnieuw is men iets minder negatief gaan denken over goede doelen in het algemeen. In november zei nog 39 procent negatiever te zijn gaan denken, in april was dat 28 procent. Nu, in mei, ligt dit percentage op 27%.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSNaast de indexvragen zijn er deze maand op verzoek van de VFI (Vereniging Fondsenwervende Instellingen) enkele vragen aan het Donateurspanel gesteld over transparantie en communicatie van goede doelen. Donateurs willen vooral concrete voorbeelden zien van wat goede doelen hebben bereikt. Dat vinden ze net zo belangrijk als opsommingen van bestedingen en veel belangrijker dan de jaarrekening of de accountantsverklaring van een organisatie. Als meest betrouwbare informatiebron noemen de donateurs het CBF en wetenschappelijk onderzoek (beiden door 22% genoemd). Het goede doel zelf (18%) wordt net iets meer vertrouwd dan de media (17%). Informatie van De Donateursvereniging wordt door 2% genoemd als meest betrouwbare bron.
Bij het kiezen van een goed doel geven de meeste donateurs aan dat de organisaties duidelijk moeten laten zien welke resultaten ze bereiken en hoe het geld wordt besteed. Deze aspecten scoren aanzienlijk hoger dan affiniteit met het werkterrein of het kostenpercentage. De goede doelen krijgen gemiddeld voor hun werkwijze een zes en een half. Voor de wijze waarop zij het publiek informeren over hun bestedingen scoren zij opnieuw een mager zesje als rapportcijfer.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid