Overslaan en naar de inhoud gaan

Donateursvertrouwen stijgt licht

Het donateursvertrouwen is weer licht gestegen en donateurs blijken optimistisch over toekomstig geefgedrag.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit de meest recente index voor het donateursvertrouwen. In vergelijking met de meting van april 2006 vertoont het donateursvertrouwen in mei 2006 een stijging met 6 punten van -23 naar -17. Op alle onderdelen van de index tonen de donateurs zich positiever dan ooit, sinds het Nederlandse Donateurspanel eind 2005 met de metingen begon. Alleen de beoordeling van het geefklimaat en de eigen geefbereidheid in het afgelopen jaar, zijn terug op het niveau van november 2005. De verwachting ten aanzien van het geefklimaat voor de komende 12 maanden stijgt 10 punten. De persoonlijke geefbereidheid voor het komende jaar neemt toe met 4 punten, vooral doordat minder mensen voorspellen dat ze minder zullen gaan geven.

related partner content for mobile comes here

Het imago van goede doelen is wederom licht verbeterd. Opnieuw is men iets minder negatief gaan denken over goede doelen in het algemeen. In november zei nog 39 procent negatiever te zijn gaan denken, in april was dat 28 procent. Nu, in mei, ligt dit percentage op 27%.

Naast de indexvragen zijn er deze maand op verzoek van de VFI (Vereniging Fondsenwervende Instellingen) enkele vragen aan het Donateurspanel gesteld over transparantie en communicatie van goede doelen. Donateurs willen vooral concrete voorbeelden zien van wat goede doelen hebben bereikt. Dat vinden ze net zo belangrijk als opsommingen van bestedingen en veel belangrijker dan de jaarrekening of de accountantsverklaring van een organisatie. Als meest betrouwbare informatiebron noemen de donateurs het CBF en wetenschappelijk onderzoek (beiden door 22% genoemd). Het goede doel zelf (18%) wordt net iets meer vertrouwd dan de media (17%). Informatie van De Donateursvereniging wordt door 2% genoemd als meest betrouwbare bron.

Bij het kiezen van een goed doel geven de meeste donateurs aan dat de organisaties duidelijk moeten laten zien welke resultaten ze bereiken en hoe het geld wordt besteed. Deze aspecten scoren aanzienlijk hoger dan affiniteit met het werkterrein of het kostenpercentage. De goede doelen krijgen gemiddeld voor hun werkwijze een zes en een half. Voor de wijze waarop zij het publiek informeren over hun bestedingen scoren zij opnieuw een mager zesje als rapportcijfer.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in