Wat is mijn merk waard?
Wat kun je vragen voor een merk? Een hoge prijs kan het aanzien verhogen, maar levert ook risico’s op: verlies van marktaandeel doordat de concurrentie hetzelfde product goedkoper levert. Zo laag mogelijk prijzen dan maar? Of toch kiezen voor de gulden middenweg en hopen dat je klanten wint door mond-tot-mondreclame? Volgens de managementboeken is ‘prijs op basis van klantwaarde’ nog altijd het beste credo. Alleen: hoe bepaal je die? Door de klant drie vragen te stellen en de antwoorden op een schaal van 1 tot 10 te rangschikken:
- Op welke punten beoordeelt u ons? (levering, kwaliteit, innovatie, et cetera)
- Welke benchmark hanteert u op die punten? (bijvoorbeeld: leveren binnen drie dagen)
- Hoe scoren wij op die benchmarks?
De uitkomsten worden in een diagram weergegeven, waarbij de Y-as de prestatie vertegenwoordigt en de X-as de waarde die de klant aan die prestaties hecht. Voor alle gevallen waarin de score boven de 7 uitkomt is een premiumprijs verantwoord.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaBron: Admap
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid