Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat is mijn merk waard?

Het bepalen van de juiste prijs is het moeilijkste onderdeel van branding. Klantwaarde moet de leidraad zijn, maar hoe stel je vast wat een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wat kun je vragen voor een merk? Een hoge prijs kan het aanzien verhogen, maar levert ook risico’s op: verlies van marktaandeel doordat de concurrentie hetzelfde product goedkoper levert. Zo laag mogelijk prijzen dan maar? Of toch kiezen voor de gulden middenweg en hopen dat je klanten wint door mond-tot-mondreclame? Volgens de managementboeken is ‘prijs op basis van klantwaarde’ nog altijd het beste credo. Alleen: hoe bepaal je die? Door de klant drie vragen te stellen en de antwoorden op een schaal van 1 tot 10 te rangschikken:

related partner content for mobile comes here
  • Op welke punten beoordeelt u ons? (levering, kwaliteit, innovatie, et cetera)
  • Welke benchmark hanteert u op die punten? (bijvoorbeeld: leveren binnen drie dagen)
  • Hoe scoren wij op die benchmarks?

De uitkomsten worden in een diagram weergegeven, waarbij de Y-as de prestatie vertegenwoordigt en de X-as de waarde die de klant aan die prestaties hecht. Voor alle gevallen waarin de score boven de 7 uitkomt is een premiumprijs verantwoord.

Bron: Admap

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in